Knölar?!?

Idag va jag i stallet på morgonen för att släppa ut hästarna, när jag tar av Isa täcket är hon jätte irriterad på bogbladet på vänster sida. Fullt med små knölar, bulor som hade små skorpor på sig. Vissa partier va varma och ömma medan andra partier "bara" verkade klia. Vi har ju sådan lyx och tur att vi har en jätte duktig veterinär som står med sina hästar i vårat stall (hade tur att hon va i stallet samtigit som mig) hon tittade på Isa och trodde det var någon form av allergisk reaktion, värme (av täcket) eller bett av någon insekt.

Ikväll var jag och Andreas i stallet för att pyssla om Isa och titta till henne, knölarna såg likadana ut så nu står hon utan täcke inne trots att hon är klippt. Hon är ju pigg och utan feber så vi hoppas och tror att det är någon form av bett. Hon kanske haft något djur under sitt täcke som bitit henne.
Hoppas att det är bättre imorgon, jag hade tänkt mig en riktigt lång körtur men det får vi nog dess värre hoppa över. Selen kommer ligga emot knölarna på vissa ställen så det är nog inte att rekommendera. Jag kan nog ta en barbacka tur i alla fall då ligger ingenting emot och hon är ju inte allmän påverkad. Någon som varit med om något liknande?

Igår va Isa och Emma ute på en lång skritt tur, i fint väder! Emma brukar alltid pricka in sina "riddagar" när regnet öser ner men igår hade de riktigt fint väder. Skönt för dem.
Hästarna verkar trivas i den nya hagen också de gick upp i skogspartiet direkt idag när jag släppte ut dem.

Kram
Mikaela <3

Kommentarer
Postat av: Efwa

Jag har varit med om liknande. På ena sidan om magen så fick Venar något liknande. Massor med små knölar som man knappt fick ta på, de både kliade och gjorde vansinnigt ont samtidigt. Området var stort som typ två utbredda handflator.



Efter några dagar blev det tjocka lite fuktiga skorpor som gick att ta av i sjok och han blev faktiskt helt hårlös på stora fläckar just där. Håret fick han tillbaka så småningom.



Vi har ingen annan förklaring än att det var knottangrepp, men vi förstår fortfarande inte varför det var så samlat och att de bara gått till angrepp på en enda sida av magen.

Det har inte hänt varken före eller efter det igen. Venar fick det i början av sommaren.

2010-09-01 @ 16:24:31
Postat av: Veronica

Vi har en häst i vårat stall som fick något liknande alltid till hösten, och vetrinären kom och kollade och tog prover, det var något svampliknande men ej smittsamt. Hon var alltid tvungen att klippa sin häst och då blev knölarna mindre. Men sen ett år så fick hästen gå ut på lösdrift och aldrig ha täcke på sig och simsalabim så försvann knölarna!

2010-09-02 @ 14:00:13
URL: http://sindarvelukas.blogg.se/
Postat av: Efwa

Det kan vara regnskållor också. Bara att söka på nätet.

2010-09-03 @ 16:20:05
URL: http://purity.webblogg.se/
Postat av: Mikaela

Tack för råd och tips det är detta jag älskar med bloggen att man kan dela så mycket med andra... :0) på ett snabbt och lätt sätt!!! Tur iaf att hon blev bättre snabbt och att det inte var något som spred sig! Mvh Mikaela

2010-09-06 @ 18:41:44
URL: http://teammr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0