Längesedan

Nu har de varit dåligt med uppdateringar denna veckan men jag får skylla på att man har börjat jobba igen och det har varit fullt upp med jobb och hästarna, för det är där jag tillbringat tiden känns det som.

I tisdags longerade jag Isa, skönt att slippa både mig (på ryggen) och vagnen för henne ibland men ändå kunna jobba henne, Jag longerar alltid inspänd så hon kommer upp med ryggen och kommer till arbete på ett bra sätt. Jag longerar även med varierande storlek på volterna för att få henne att trampa över det yttre bakbenet med inner vilket de gör på en mindre volt, detta kan man bara göra några få varv (de blir snabbt trötta) men det är väldigt mjukgörande för dem.

I onsdags va Jennifer här och red Isa, lite markarbete och hoppning på banan, vi upplever båda att Isa har blivit lite "stum" och tung i handen hon har svårt att länga sig och "krullar" gärna ihop sig. Så nu ska vi försöka ändra på detta så vi får en rundare Isa igen som jobbar mer genom ryggen. Vi vet ju att hon finns där, bara att försöka få fram henne igen. Vi får försöka hitta en lite rundare och djupare form igen och att de långa muskelgrupperna får jobba lite mer.

Torsdagen gick i "total makeover" anda! Isa fick nya skor, manen klippt plus att jag klippte hela henne, så nu är det bara magen som ska bort sen är hon riktigt fin igen. Tyvärr är hennes hovar väldigt dåliga nu, de fransar sig i kanterna och hovslagaren upplever att de är väldigt mjuka att spika i. Vi får hoppas att skorna sitter kvar nu och att hovarna bättrar sig igen. Isa har annars haft väldigt bra hovar, så det är svårt att förstå vad det plötsligt kommer av, någon som varit med om något liknande? Efter all makeover begav jag och Isa oss iväg till backen för lite klättring.

Igår (fredag) trimmade jag henne på banan, satte på henne rullbettet och upplevde direkt att det var lättare att få henne rundare i rygg och form. Sen blev det bad och massage inför dagens tävling.

Idag har jag och Jennifer varit i Aneby med Isa, ridit två lokala hoppklasser, vi valde att ta ner henne lokalt en tävling för att stärka självförtroendet efter kraschen på midsommarafton. Självförtroendet verkade det i alla fall inte vara något fel på, Isa hoppade väldigt väl, fina runda språng i fin balans. Första klassen var en lätt C (80cm), det flöt på hela banan och så även i omhoppningen, Isa var med Jennifer till 110% och det blev en dubbel nolla. Omhoppningen var super fin med väldigt snäva vägar dock utan att lägga upp tempot vilket jag tycker är ett väldigt bra sätt att rida på, det blev vinst med en sekund! Vilket visade att det är bättre att svänga än att rida fort! Rosett, plakett och anmälningsavgiften tillbaka.
I lätt B (90cm) satte de också en mycket fin runda, tyvärr föll en bom men vi är jätte nöjda över dagens prestationer, Isa hoppade väldigt väl och var pigg och glad, perfekt uppladning inför resten av höstsäsongen.

Jennifer släppte ut en mycket glad Isa som bockade sparkade och busade när hon kom ut i hagen, sånt är bara för härligt! Livsglädje och energi!

Kram
Mikaela <3

Kommentarer
Postat av: Efwa

Det känns alltid härligt att ta en make over tycker jag.



Härligt med vinst igen. En sekund är mycket. bra tänkt med svängarna kontra fart.

2010-08-22 @ 19:34:10
Postat av: Mikaela R

Visst är det härligt med Makeover de blir så fina sen, de sorgliga är bara Isas fötter, hon tappade redan en söm igår och de började fransa sig! Men har fått tips om "Hovstärkare" som man penslar på där det är trasigt och det blir som ett "lim", får se om de hjälper, värt att testa iaf!



Ja de va härligt med vinst, räknade ut innan att hon har gått 9 hoppklasser i år och vunnit 3 av dem, alltså vinst i var tredje start :p

2010-08-22 @ 19:38:46
URL: http://teammr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0