3 dagars hos Bergshästklubb

Tänkte berätta om den gågna helgen som vi tillbringade uppe i Götene, hos Bergs hästklubb för att köra en Nationell medlesvår tredagars tävling. Jag tyckte innan att det skulle bli så kul med tredgars tävling för att man skulle få mer tid till att titta på andra, umgås osv. men "tji" fick jag vi hade fullt upp från det att vi kom dit tills vi åkte hem...

Jag rullade från stallet kvart i tre på torsdagen för att möta upp O-hamns gänget på McDonalds, det va verkligen toppen att jag och Isa kunde ta sällskap med dem så kunde Andreas jobba hela torsdagen för att komma upp med vagnen på fredagen istället. Resan uppåt gick utan några som helst problem, jag lyssnade på musik i bilen och Isa tuggade hö i transporten. Väl framme blev de il-fart till maratonvisingen som vi precis hann i tid till, sen va de fix i stallet och promenad med Isa som gällde. Vanligtvis brukar jag köra henne på tävlings området kvällen innan men nu blev det ett dressyr pass hemma innan vi åkte istället eftersom vi inte hade någon vagn med oss upp på torsdagen. Kvart över elva va vi klara med installation av oss själva och hästarna, då bestämde vi oss för att försöka hitta något ätbart i Götene vilket inte var de lättaste så de fick bli ett stopp på Preem ute vid E20, gick ju bra de också.

På fredagen va de dressyr för hela slanten, jag startade inte förrän tio i tre så när Andreas kommit upp vid nio tiden och jag hade ridit Isa, gick vi ner och tittade på ekipage som vi kände och tog en snabb sväng i maraton hindrena.
Kan tillägga att det är 1,5-2 km ner till tävlingsplatsen så den som sa att vi inte hade gått den helgen den va väldigt orättvis!
På framkörningen kändes Isa fin, dock ville hon inte släppa till i sin vänster sida riktigt ordentligt så det blev mycket framkörning i vänster varv. Väl inne på banan tycker jag att hon skötte sig bra, jag vet att jag missade lite i min  enhandsfattning och i en av halterna, men i de stora hela hade jag en bra känsla och va väldigt nöjd med Isas prestation inne på dressyrbanan. Döm om min förvåning när resultaten kommer upp och jag ligger näst sist, jag och domaren va helt enkelt inte överens. Bedömmningssportens svarta baksida, jag va efter detta rejält arg, besviken och ledsen men efter lite pep talk från andra kuskar och domare bestämde vi att det va bara att lägga det bakom sig och lita på sin egen känsla och "glömma" siffrorna på pappret.
Kvällen ägnade vi åt att gå maraton hinder, när vi går hinder går vi in tillsammans (jag & Andreas) i hindret letar upp de bokstäver vi ska köra och försöker hitta en bra lösning med mycket flyt, flyter de vinner man mer tid än om man stannar upp, kör ryckigt och korta vägar. Vi går sedan varje hinder tills vi känner att de sitter som gjutna, det blir mycket diskussioner och gående innan man är klar.

Så var de då dax för dagen D som skulle innehålla maraton. Vi startade fem över halv ett med Isa, termometern visade 34 grader i skuggan. Men Isa va pigg och glad på väg upp mot sträckorna, det ända som verkade störa henne va blinningarna som va helt tokiga, när vi körde skritt sträckan hade hon nog 15-20 stycken på sig då tyckte jag riktigt synd om henne. Vi klarade sträckorna utan fel, dock va ja orolig i skritten, skritt sträckan va på 800m, efter att vi skrittat 300m låg vi 30 sek efter ideal tiden. Detta för att hon ville stanna och skaka av sig alla flyg fän men tur man har en häst med 9a på sin skritt för de sista 500m gick utmärkt och hon lyckades faktiskt skritta in den tiden och lite till. I pausen innan hinder sträckan fick Isa vatten både att dricka och över sig både med hjälp av svamp och blöta handdukar, detta för att kyla ner henne en aning.
Isa va pigg och glad i hindrena, jag hade en häst som ville ta i och kämpade med oss hela tiden, underbar känsla. Behöver jag nämna att det dagen till ära var riktigt skönt att bli blöt i vattenhindret! Alla hinder flöt otroligt bra vad kan det annat göra när man har en super groom där bak. Känner mig så trygg med Andreas på vagnen, jag behöver "bara" tänka på körningen så fixar han resten, tider, pliktportar osv. Vi slutade fyra av 11 i maraton och efter maraton och dressyr hade jag gjort en rejäl klättring från 10e plats till 6e, brukar vara svårt att avancera så många placeringar efter en "dålig" dressyr. På kvällen va de kusk fest, mycket trevligt, var och en fick ha med sig eget att grilla.

Söndagens presicion började vid nio och jag körde redan som nummer sex, presicions banan var snällt byggd med portar till nummer 16. Omkörningen va inte heller den så lång 1-3, 12-16. Isa kändes väldigt fin i precisionen, dubbel nolla med en bra tid... Vi hoppades så klart på pris, men sista kusken slog mig med en halv sekund, än en gång va vi fyra. Tre fick pris, totalt slutade vi 6a.

Klockan ett satt vi redan i bilen på väg hem så vi va hemma i god tid i söndags vilket innebar grillat hos pappa och en lång pratstund hos min morfar.

Summeringen av helgen blir... Att jag om man bortser från dressyr poängen är super nöjd med våran prestation, vi har inte tävlat sen första helgen i augusti förra året vi går direkt in i medelsvår klass med dessa resultat! Jag känner att vi är på G igen nu... Mycket som är på gång, jag får avslöja mer nästa gång, håll tillgodo det blev ett långt inlägg...

Kram
Mikaela <3

Kommentarer
Postat av: Evamaria

ROLIGT att läsa om Berg! Jag var där förra året och hejjade på Karin B men kunde inte åka i år... Var det fler fjordingar än ni 2?

2010-07-09 @ 12:50:12
Postat av: Emily

Kul med en så grundlig rapport! Och bra med en blogg, som jag hoppas blir flitigt uppdaterad!



Bedömningssporter är inte så roliga ibland, inte när man tycker tvärtemot domaren....

Men grattis ändå till bra prestationer!

2010-07-09 @ 13:41:52
URL: http://gandalf.zoomin.se
Postat av: Mikaela

Evamaria: Ja det var fler fjordingar bland annat var Ingemar V där och körde, placerade sig i precisionen om ja inte minns fel. Sen va de "norska" fjord där oxå, plus någon i lätt A som ja inte kände igen :)



Emily: Jo jag va ju nöjd efter hla helgen och "sågningen" vi fick av domaren får vi väl försöka lägga bakom oss. Tanken är ju att bloggen ska kännas lättare så jag hoppas på att jag blir bättre på att uppdatera!!! :0)

2010-07-11 @ 19:51:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0