Körning

Idag har jag varit i stallet och pysslat väldigt länge, kört båda hästarna, putsat en del och packat täcken osv till SM.
Jag insåg när jag hade kört Dockan att jag inte skulle hinna hem till sju, som jag sagt till Andreas, skickar ett SMS att jag är nog hemma halv åtta, får tillbaka att han räknat med att jag skulle va hemma kvart i åtta. Det har blivit lite av ett intern skämt att jag aldrig håller tiderna när jag är i stallet, jag förstår bara inte varför?
Eller jo, det gör jag visst, det finns väldigt mycket att göra där, drömmer och längtar till den dagen man har sitt eget ställe, jag hävdar att jag kommer kunna planera bättre då och att jag inte behöver göra allt på en gång, min kära sambo tror dock att han aldrig kommer få se mig, undra vem som har rätt?

Jag körde båda hästarna idag, bara kände av så att allt stämde inför kommande prövningar. Jag körde båda runt sommarstugorna och sen på banan, jag tycker det fungerar bättre på banan om de får trava ut en liten sväng först. Den lilla rundan tar 20-25 min om man travar en del.
Då kan man börja med "jobbet" direkt när man kommer till banan, det fungerar väldigt bra med mina hästar man får en direkt framåtbjudning i skogen som man sedan tar med sig till banan, särskilt Isa kan va lite "tjurig" innan hon kommer till arbete och detta stadiet "missar" man om man tar det första i skogen med henne istället.
Dockan kändes väldigt fin och lydig, kul inför torsdag! Hon är lite svår att ställa igenom till höger men detta märks det mindre och mindre av för varje gång man kör. De första gångerna jag körde ut henne i skogen sprang hon med halsen vikt åt vänster hela tiden man kunde inte få henne att gå rakt, men med mycket tålamod och en del lockande har jag nästan fått bort detta helt och nu märks det bara när man börjar jobba och då som att hon är svårare att ställa till höger.
Isa va också fin, dock lite stark, vilket hon är när jag kör henne med de tredelade vanliga bettet, men jag kör alltid med de hemma och använder de andra på tävling, jag tycker detta upplägg har fungerat bra. Vi jobbade mycket med att korta och länga galoppen men även att behålla takt och bärighet i galoppen även när man svänger lite snävare svängar. Känns bra inför precisionen!
Elin va med mig i stallet hela kvällen, väldigt trevligt med sällskap, det är verkligen jätte kul att hon är hemma så mycket på sin semester, önskar bara att de bodde lite närmre i vanliga fall också. Ska bli kul att de följer med på SM.

Ni måste läsa mitt förra inlägg som egentligen är en inbjudan till en körkurs för Susanne Ankermark. Hon kommer hit i augusti och ska ha träning. Ska bli jätte kul och spännande att träna för en ny tränare. Hoppas vi blir åtta stycken som tränar nu och att det kommer många och tittar på oss, så sprid nu detta till alla hästmänniskor ni känner, så har vi en trevlig hästhelg i Vetlanda. Kursen är till kör kuskar på alla nivåer, vi lägger ribban där ni själva vill ha den. Varmt välkommna!

Kram
Mikaela <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0