Träning & vila

Isa har fått två "ofrivilliga" vilodagar! Fast med tanke på hur hon kändes på dressyrträningen i fredags kanske det bara var bra i slutändan.
Vi kan väl säga som så att vi inte va överens om mycket på träningen i fredags. Förmodligen va hon trött och hade lite träningsvärk efter att Linda hade ridit henne på torsdagen. Hon fick ju jobba mycket med att flytta sig, skänkelvikning, öpnna och sluta. Senaste tiden har hon gjort det väldigt bra och jag har fått en riktigt bra känsla när vi jobbat med detta.
Det så kallade problemet i fredgas var nog dock att jag vill att det ska vara helt perfekt vilket hon inte är riktigt stark nog för ännu, samtidigt som hon jobbat mycket med det dagen innan oxå. När man tänker efter var det förmodligen inte så bra att träna dagen efter att Linda ridit henne.
Sen är det så att när Isa känner att något tar emot då går det istället över i "tittighet" vilket gör att i stortsett allt är farligt, det i sin tur gör att hon blir ännu svårare att rida när hon hoppas och far. Men efter mycket jobb i skritt fick vi henne med oss ganska bra och vi jobbade på trav och galopp rörelserna i Lätt B progremmet (det jag ska rida på SM) istället, så får vi jobba vidare med de andra rörelserna på nästa lektion.
I sådan här situationer är jag så glad att jag och Linda har samma tankesätt, vi jobbar med något annat och går runt problemet istället för att gå direkt på det och få en häst som står emot och tjurar istället för att jobba med oss. Då tror jag att hästen blir positivare till jobbet.

I lördags hade jag och Elin förberett allt och skulle ge oss ut på en tur i skogen med Isa och Dockan, men tji fick vi! Det kom ett plötsligt och långvarigt åsk- och regnoväder, så hästarna fick en vilodag, även om det inte var tanken från början.
Idag (söndag) har jag och Andreas varit på Kolmårdens djurpark, till sällskap hade vi familjen Ivarson/Zetterberg, så dagen har varit hästfri förutom de två klapparna gotlandsrusset i "barnens lantgård" fick. Så nu har hon vilat två dagar, men i det stora hela så kanske det var bra med två vilodagar efter två tuffa dressyrpass. Imon ska vi ta en långtur med vagnen och sen blir det veterinärbesök för båda hästarna. Håll nu en tumme för att Dockan är dräktig!

 Dockan i Åkerbo maj 2009.
 Isa i Åkerbo maj 2009.



Kram
Mikaela <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0