Härliga höst

Igår var det återigen dags för en tur i maratonvagnen för Etnas del, My var med mig och hjälpte mig, känner att jag vill ha med någon så här i början när vi inte känner varandra. Sen har jag inga problem i själva körningen, men vid till- och frånspännig är det skönt att ha en person till som kan hjälpa till med en orutinerad häst.

Etna är väldigt snäll och köra, nu har hon börjat förstå att jag vill ha mycket tempo i traven, va väldig skillnad igår mot sist när jag körde henne, när hon får mer tempo kommer längden i steget och då är det lättare att få en ärlig eftergift på tömmen. Något annat vi jobbar mycket med nu är att ställa sig i kurvorna och att jag ska kunna "flytta" bakdelen i skaklerna, dvs. petar jag med piskan på hennes vänstra sida ska hon flytta sig mot den högra skakeln när hästarna kommer in i rätt "tänk" gällande detta är det mycket lättare att köra dem på volt och tex vända i ett maratonhinder. Vi övar också mycket halter och ryggningar, detta gör hon mycket bra, igår blev det även en hel del "små svängar" upp i skogen, också detta är en bra övning om hon ska slussas vidare in på tävlingsbanan att alltid gå dit jag säger, oavsett underlag och terrängförändringar.

Vi körde även Dockan igår, hon fick ett rejält trav pass utmed sjön, jag älskar höstkvällarna, det var fantastiskt vackert att köra vid sjön igår och kylan bet lite lätt i kinderna. Hon fick ett pass på en timme ungefär och hon tycker verkligen det är så kul med körningen, ibland är hon nästan lite väl överladdad men nu börjar vi komma tillrätta med ryggningarna vilket känns skönt. Även halterna är ok, ibland vill hon dock fortfarande rivstarta dvs hon drar iväg alldeles för mycket istället för att mjukt dra igång vagnen.

Idag kommer en av mina allra bästa vänner, Erika, hon ska ha träningar här ikväll och imorgon sen ska vi väl få lite tid att "bara" umgås också hoppas jag.

Kram
Mikaela <3


Kommentarer
Postat av: Jagjosse

hoppas allt e bra :) !

2010-10-05 @ 01:27:16
URL: http://jagjosse.blogg.se/
Postat av: emilia

sv:

vi ska till värnamo :) såg att jennifer skulle dit också! Men på söndagen va? som det ser ut nu ska vi bara dit på lördag.

2010-10-06 @ 08:52:55
URL: http://eemilian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0