Premiär med maratonvagnen

Allt blir inte som man tänkt sig, i lördags skulle vi ut och premiär köra med Etna, tänkte att jag skulle köra henne i rockarden några gånger eftersom jag inte känner henne så väl ännu och hon har aldrig gått i 4 hjuls vagn innan heller.
Jag hade dock inte tänkt på att jag aldrig kört Isa i rockarden sen jag köpte min nya sele, spännet som man fäster skakeln med var på tok för stor och passade inte i den vagnen, jag hade alltså inte så mycket till val utom att köra Etna i maraton vagnen. Sagt och gjort vi var tre som satte för och de andra gick till en början jämte henne, allt gick jätte bra och hon skötte sig perfekt. Så nu håller vi tillgodo med maratonvagnen bekvämare för både mig och Etna, i stallet är det många som frågar om jag inte saknar Isa? Jag trivs bra med Etna men de e klart att man saknar Isa, vi känner varandra utan och innan, det som jag tycker är så roligt och inspirerande med nya hästar är alla nya erfarenheter som följer med dem. Ingen häst tänker och reagerar på samma sätt utan det gäller att lära sig att läsa av situationerna och det är mycket det jag ser som en utmaning, lära känna dem och lära dem nya saker.

Igår var jag hos en kompis och hjälpte henne klippa tre hästar, Etna fick en dag i hagen ihop med Shakira, de verkar trivas väldigt bra ihop! Idag busade de runt i hagen tillsammans för fullt. Jag tömkörde sedan Etna på banan och E red Shakira på banan, det blev ett fasligt gnäggande dem emellan när jag skulle tömköra en sväng i skogen som avslutning. Men det är härligt att de trivs ihop och framförallt är jag nöjd över att de verkar så glada tillsammans, bus och bocksprång i hagen brukar va ett tydligt tecken på en lycklig häst. Jag hade även en lycklig häst på tömmen för hon skakade glatt på huvudet i första trav jobbet, mysig häst!
När vi väl kommit igång med tömkörningen verkade hon gillade de, i början va hon dock väldigt tveksam och skulle bara ta pisken som framåt drivande istället för att också flytta sig för den som jag ville att hon skulle göra!

Jag körde även Dockan i lördags, fick ett riktigt härligt dressyrpass på banan, undra om det var hennes födelsedags present till mig? Båda hästarna skötte sig super i lördags så det passade ju bra. Med Dockan jobbade jag vidare med de övningarna vi körde i O-hamn sist och hon släppte till fint i båda sidorna och slappnade av fint i slutet, dock kan hon spänna till snabbt igen om något stör henne, de började köra med en cement blandare i grannhuset när jag körde då tar de tid innan hon slappnar av igen. Men med lock, prat och massa tålamod så är hon en fantastisk "liten" häst!

Kram
Mikaela <3

Kommentarer
Postat av: Emily

Vad roligt att det gick så bra med vagnen, det är ju klart skönare med maratonvagn!

Hur länge ska Isa vara borta=?

2010-09-29 @ 16:49:37
URL: http://gandalf268.se
Postat av: tilde - horseaholic - it's a lifestyle

svar; tack för din kommentar, riktigt bra! du har verkligen en fin fjording, blir rörd av att se en fjording prestera så bra, det ligger säkert mycket arbete bakom det, du ska vara stolt över det du gör :)

2010-09-29 @ 20:39:42
URL: http://horseaholic.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Tack för berömmet!!! Klart det ligger mycket jobb bakom men det hade de gjort med vilken häst som helst... <3



Emily: Vi har inte bestämt något om hur länge vi ska "byta" hästar, kanske byter tillbaka efter jul eller något. Tror detta breaket är jätte bra för Isa!!! <3 Och Etna verkar trivas med sitt nya liv, gnäggade åt mig när jag hämtade henne idag ;0)

2010-09-29 @ 20:48:42
URL: http://teammr.blogg.se/
Postat av: Anette Holmgren

Etna, vilken svikare!! Har redan glömt matte!!! Isa mår bara gott, idag kommer nog Elin hemom en sväng och rider henne. Igår blev det bara ett skrittpass runt byn (6 km).

2010-09-30 @ 07:39:47
URL: http://www.gronkulla.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0