Hoppträning

Igår gick årets första hoppträning av stapeln, Jennifer konstaterade innan träningen att hon inte hade hoppat Isa sedan i början av september.
Det syntes dock ingenting av den frånvaron på varken häst eller ryttare, Isa busade runt som en tok under framridningen, hade hon fått bestämma så hade nog tempot varit en aning högre.
När det sedan "kopplades" in bommar skötte de övningarna med den äran, Isa va fortfarande väldigt pigg men lyssnade fint på Jennifer, de jobbade även med galopp bommar under uppvärmningen. Det brukar inte vara Isas starka sida, hon har en förmåga att vilja rusa på lite för mycket men även detta skötte de bra.

När sedan hindrena kom in i bilden jobbade de med en linje med fyra galopp språng mellan, kryss till en oxer.
För att sedan jobba med en studs övning med tre hinder och bommar mellan hindrena.
Tredje övningen var två kryss som också var studs för att sedan ta ett galoppsprång till ett plankhinder.
Ekipaget skötte sig strålande hela tiden och alla övningar såg väldigt lätta ut. Jennifer var mycket glad efteråt och även Kim (som håller i lektionerna) båda tyckte verkligen att Isa va helt annorlunda nu mot i höstas. Tänk vad lite vila kan göra!
Efter lektionen såg vi att Isa hade tramat sig lite på vänster fram, inget allvarligt men man får hålla lite koll på de, så det blev lite tvätt och fix. Jag linementar även hennes ben väldigt noga när hon har gått lite hårdare, även kors och rygg fick sig en genomkörare efter passet, behöver jag nämna att hästen halvsov under behandligen och var allmänt nöjd.
Idag stod det vila på schemat, jag var i stallet och fixade allting, fyllde även på spån i hennes box. Sen fick hon sig en riktig rykt och tvättade även av hennes sår som såg jätte fint ut.

Imorgon jobbar jag återigen ett 13 timmars pass, Josefin rider och fixar stallet. På min ena rast kommer jag ut och hjälper henne med lite ridning i ridhuset, känns skönt att kunna "ge lite tillbaka" efter all hjälp man får av henne.

Nu blir det soffan resten av kvällen!

Kram
Mikaela <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0