Summering 2010

Kanske börjar bli dax för en årssummering så här i mitten av januari, vad är det man brukar säga, bättre sent än aldrig!

2010 års första del var full av snö och vi fick i januari börja bygga upp Isa efter hennes långdragna skada som spolierade så många planer 2009, i februari begav jag mig ut i stora världen (spaninen) och systrarna Karlsson med viss hjälp av fam F tog hand om Isa.
Jennifer och Isa startade sin första tävling i mars och jag fick rapporter nere i Spanien om en överlycklig gul häst som var nolla i LB och ett ner i lagklassen div 1 även den i LB!
Sen blev det nästan en månads väntan innan nästa tävling, lokal hoppning i Åseda där det blev ett ner i LC och VINST i LB! Den långa väntan kom av att vi missade Uddens vårhoppning på grund av att Jennifer låg nerbäddad i en envis förkylning. Under våren blev det sedan två hopptävlingar till i Hultsfred och Tranås, i Tranås blev det ett ner i LB och 8 fel i LA (för övrigt den ända LA Isa gick detta året.) I Hultsfred däremot blev de seger i LB och tyvärr en sned sadel i den andra LB:n innan sista hindret detta resulterade i en avfallning annars hade det nog varit en seger till för den rundan va helt otrolig!

Vi var även på bruksridnings och körnings DM under våren, för att försöka kvala till fjord SM, vi klarade kvalet galant, fixade även till ett kval i dressyr på JLFF:s egna uttagningar, i presicionskörningen fixade vi oxå våran nolla och hoppningarna hade ju Jennifer och Isa fixat för längesedan. Så var då SM kvalen klara!
Midsommar helgen tillbringade vi här hemma i Vetlanda, Isa och Jennifer skulle vara med på de stora midsommartävlingarna, debut på gräs! Allt såg jätte bra ut, felfria fram till 6e hindret där det blir tokfel och de går omkull, såg riktigt otäckt ut men både häst och ryttre klarade sig utan en enda skråma, vilken tur vi hade!
Helgen efter for sedan jag och Andreas upp till Bergs hästklubb för att köra en Msv, började med dressyr på fredagen, känslan va bra men tydligen tyckte inte jag och domaren samma sak för jag hamnade i botten, totalt knäckt efter de resultatet ville jag helst lasta hästen och åka hem. Tack min kära sambo och medtävlare för att ni fick mig på gott humör och viljan att kämpa kom tillbaka.
På lördagen gjorde vi en av våra bästa maraton rundor någonsin och klättrar rejält i prislistan, 4a i maratonet och 3 fick pris, nära, men jag var så glad på vilket sätt Isa gjorde detta så det spelade ingen roll. Hon gjorde ett strålande maraton i 35 graders värme och kändes inte ens trött på väg in i mål!
Dags för presicion på söndagen, nolla och en runda som kändes super säker, det kändes som vi lekte runt i den, återigen 4a, blev även 4a totalt så med tanke på vårat botten napp första dagen gjorde vi en otrolig upphämtning, härliga häst!
Månads skiftet juli/augusti tillbringade vi på Bollerup på fjord SM (finns mer om detta längre ner i min blogg) och vilket SM det blev, 3a SM presicion, 2a allround presicion samma siffror i brukskörningen 5e plats i dressyren, tyvärr sist i hoppningen på grund av ett nedslag på första hindret! Slutade totalt 4a i allrounden, tråkig placering presic utanför medalj men hästen kämpade som vanligt helt otroligt!

Veckan efter SM hade både vi och Isa semester, Isa tillbringade den i hagen och vi i grekland! Rättvist va?

Det var också nu tankarna började födas om att Isa inte hade lika kul på tävling och träning som innan och genom detta föddes också tanken om att "byta" häst med stuteri Grönkulla, ett samarbete som jag hoppas bara har börjat...
Vi hann dock med tre hopptävlingar till innan Isa for till skåne, en i Aneby där det blev vinst i LC efter en helt formidabel omhoppning, ett ner i LB:n men vad gjorde väl det när hästen hoppade strålande.
Jönköping där Isa "bara" gick en klass även den med fyra fel.
Jennifer och Isa var i Braås den helgen jag och Dockan var i Oskarshamn, här blev det två dubbel nollor i LB dock inga placeringar, men iaf två kval till kommande SM, vilket innebär att de endast behöver en nolla till så är de klara för SM och även kvalen till Nordiska är i så fall fixade.

När de var i Braås var alltså jag och Dockan och tränade i Oskarshamn och det kan man säga va en "Aha" upplevelse, vilken helg jag hade, på söndagen kunde jag inte sluta le! Underbara svarta lilla häst, hon är helt fantastisk när hon vill, för Dockan blev det annars bara två "uppträdande" för publik under året! Hon fick följa med och gå presicion på JLFF:s uttagnings tävling, en boll ner i första klassen och dubbel nolla i andra! Sedan körde jag henne på invigningen till New Forest SM, körde en presicions bana och även det Msv dressyr programmet. Har fått många positiva kommentarer om detta och jag tycker det var väldigt roligt, nu väntar vi med spänning på fölungen och sedan ska hon igång igen... 2012 here we come!


Sedan september har jag alltså haft Etna och hon har gjort en helt fantastisk utveckling, från att aldrig gått i 4 hjuls vagn till att nu gå det lätta dressyr programmet riktigt trevligt! Det har varit jätte kul och inspirerande att jobba med en så ung häst.

Det var väl i stora drag vad som hänt under 2010, som känns lite som ett mellan år men om man ser till hoppningen har varit helt fantastiskt! Vilken pärla hon är... Vi tycker åtta fel är mycket och det är det mesta hon har haft i "fel"väg, egentligen är det ingenting.
Jag är så otroligt glad att jag får ha dessa fantastiska hästar i min närhet!

Vill även passa på att tacka min kära sambo, Emma, fam F och Jennifer... Utan er hade jag inte klarat mig! Ni är guld värda.
Nu ser vi framåt mot nya mål och erfarenheter under 2011!

Kram
Mikaela <3

Kommentarer
Postat av: Emelie & Lukas

Vad duktiga ni är! Fattar inte att ni orkar hålla igång sådär :D

Imponerande med att ladda om på det viset efter motgångar, och att orka åka runt på så mycket tävlingar! Känner mig lite lat, haha :)

2011-01-16 @ 16:21:32
URL: http://solhem.biz

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0