Dag 7 - Min bakgrund

Min hästbakgrund börjar väl på "riktigt" när ja är 6 år, det är då jag börjar på ridskola, innan dess har ja suttit på morfars nordsvenskar och varit me honom i stallet...
Under somrarna när jag var 9-11 år hade jag en sommarhäst Liza ett New Forest sto. Henne hade jag då hemma som min egen och red och skötte om, när jag sedan fyllde elva tyckte morfar att det var dags för egen häst och jag och min syster fick Frida.
Sommaren när jag var femton år hade jag en inridningshäst  en 3 årig New Forest, en avkomma till Liza som morfar köpte även han. Min syster och jag hade alltid in-och tillridningshästar på somrarna. En sommar tror jag vi hade sex hästar som mest, så sommarloven bestod mest av ridning för vår del, man lärde sig mycket och tjänade en liten slant.
Jag red under hela tiden på ridskola och när sedan Mowitz New Foresten blev min övergick träningarna till privat lektioner, jag red för en man som heter Lars och min syster tränade för hans fru Åsa, jag hopp och hon dressyr. Vad jag minns så hade vi för det mesta kul ihop med hästarna visst kunde det bli lite syskon tjafs men vi höll ihop och hjälpte varandra mycket.

Mowitz och jag tävlade hoppning upp till LB innan jag vid artons ålder bestämde mig för att sälja honom och köpa stor häst. Under denna tiden körde och tävlade jag även en del med Frida men fokus låg på ridningen.
Vi köpte Love Me Tender ett "halvblods-sto" med okänd härstammning, med henne tävlade jag upp till 1m men sen gick det inte högre, hon var en speciell häst som hoppade med mycket rygg och krävde mycket av sin ryttare, det var nu Isa kom in i bilden... Jag bytte Love me Tender mot henne, då jag insett under min korta tid med stor häst att just det där med stor häst nog inte var något för mig... Mitt hjärta har alltid klappat extra för Fjord och New Forest så nu blev det en ny fjord och det var även nu min kör karriär skulle ta fart!

Isa bytte jag till mig 2004, 2005 var vi trea i allrounden på fjord-SM, 2006 fick hon Isco (efter Mimer). 2007 lärde vi känna varandra på tävlingsbanorna och knep flera placeringar i körning, Jennifer och Isa blev också ett par på hoppbanorna...
2008 hade vi ett år som man knappt kan drömma om, Isa tog priser och vinster i allt och blev även utsedd till årets prestationshäst av fjordhästföreningen!
Sen har det rullat på med priser och placeringar i mängder. Dockan kom in i mitt liv 2009 och har fått mig att utveckla min körning väldigt mycket.

När jag hade tagit studenten åkte jag ner till skåne och jobbade på stuteri nr 1 ett år tillsammans med Erika Lickhammer, under detta året lärde jag mig väldigt mycket om skötsel och hästvård, jag fick även chansen att rida mycket och bra hästar.
Hösten 2005 bestämde sig sedan Erika för att flytta sin verksamhet till Holland och jag "hängde" på ännu ett år som gav mig otroligt mycket kunskaper om hästar, träning, tävling och försäljning. Utan dessa år hade jag inte haft det upplägg i träningen som jag har idag.

Under vintern/våren i år började jag träna för Karin B och detta känner jag att det kommer vara ett samarbete som kommer fortsätta. Även alla träningar i O-hamn har gett otroligt mycket, en häst-karl som Christer är svår att hitta. Jennifer min kära "kusin" har också funnits där i många år och utan hjälp med ridningen av henne på Isa hade vi aldrig haft de resultat vi har haft.

Kram
Mikaela <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0