Banhoppning

Igår hämtade jag Jennifer i skolan och sedan följde hon med mig ut till stallet för att hoppa Isa, eftersom vi fortfarande inte är "fria" från kvarkan så hade jag med mig kläder till henne så hon bytte om om och sen tog jag med mig kläderna hem igen så finns ingen risk för smitta. Även om risken förhoppningsvis är väldigt liten nu så kan den ju finnas så det gäller att vara noggrann fortfarande, den 12e maj får vi börja röra på oss igen, alltså om en vecka. Jag har bokat in en dressyr lektion sen måndagen den 16e maj ska bli spännande att höra om Karin tycker det har blivit någon skillnad.

Åter till hoppningen, vi bestämde oss för att hoppa bana eftersom det snart är dax för första tävlingen för året, närmare bestämt den 29e maj i Tranås. Vi byggde en bana med 8 hinder innehållande två linjer med relaterade avstånd som de började med att hoppa fram på, Jennifer tyckte inte att hon fick Isa riktigt framme för skänkeln utan att hon hade mycket i handen till att börja med. Men ju mer vi hoppade så lossnade de och i slutet fick de till fina språng där Jennifer hade bra koll på Isa även mellan hindrena.
Det som händer när hon är för mycket i handen är ju att det blir en form av "dragkamp" och den vinner man inte mot Isa... Istället blir de då att de hoppar på fart och då blir inte sprången så runda och fina, men som sagt det löste sig och sista rundan va riktigt fin, då låg hindrena på 90-1m och det såg lätt och fint ut!
Sedan fick Isa en avborstning, linement på ben och rygg och ett varmt täcke och massa god mat i sin box, det hade hon förtjänat.
Nu sticker Jennifer på en veckas semester på Cypern men när hon kommer hem blir de hoppning igen då tar vi ett teknik pass med låga hinder och bommar.

Jennifer och Isa i Åseda våren 2010.

Dockan har nu börjat fylla på sitt juver riktigt mycket och fölungen buffar och sparkar rätt mycket där inne, undrar när den vill komma ut!?! Det är så spännande!

Idag blir de vilodag för Isa, jag jobbar! Hon tycker nog det är rätt skönt, blev ju mycket hoppning igår och det var ganska längesedan hon hoppade nu så hon kanske till och med kan ha lite träningsvärk. Imorgon tänkte jag att vi skulle ta en skogstur antigen med vagn eller under ryttare.
Kan även passa på att tillägga att nu är vi anmälda till Flyinge 4-5 juni, nationell msv blir det!

Kram
Mikaela <3

Kommentarer
Postat av: emmaa - ryttare&fotograf

sv; vi har inte köpt han vi ha han på foder just nu!:)

va kul!:) Jag bor i mönsterås!

har du egen fjording?

2011-05-08 @ 21:03:10
URL: http://emmahellgrenn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0