Dressyr träning

I onsdags på min lunch lyckades jag klämma in en dressyr lektion, det gäller att ta till vara på tiden ibland så man inte går miste om något.
Vi kan väl säga som så att lektionen började mindre bra, de kom in två hästar i ridhuset som skrittade ett halv varv och sedan gick ut... Då försvann Allmans fokus på mig, han "stajlade" runt för fullt, taktade, kunde inte göra halt osv. Då fick jag en kommentar ifrån tränaren som funderade på om han inte var mer väluppfostrad än så han är ju trots allt rätt rutinerad?!?
Men efter lite jobb med halter och minska skritten, så flyttade han över fokus på mig igen. Här måste jag ju hitta knapparna på honom för att känna att jag kan få honom och jobba på en gång och det tror jag kommer när vi känner varandra lite bättre.

När han väl kommit till ro med arbetet hade jag en väldigt givande dressyr-lektion, vi jobbade mest med att få honom att forma sig rätt och hitta ett lagom stöd i bettet. Han blir gärna lite över-ilad i skritten så här måste jag jobba mer med att han vilar på steget och att jag rider varje steg.
I traven är det istället tvärtom att jag får driva lite mer för att då hitta ett väldigt trevligt "gung" i traven. Galopp arbetet är verkligen fantastiskt på denna häst, det känns som du sitter i en gungstol och det är bara till att följa med.

Vi avlutade med lite "svårare" övningar som skänkelvikningar och förvänd galopp. Han är otroligt lätt att flytta för skänkeln, han flyter som ett rinnande vatten och kroppen hamnar väldigt naturligt i rätt läge för att flytta sig. Inte heller den förvända gloppen var några problem, bara piloten där uppe tänker sig för och inte hamnar ovanpå sadeln bara för att vi går in i "fel galopp".
Hem-läxan tills nästa onsdag blev att jag skulle tänka på att rida mer i skritten, lugna upp honom och i trav istället hitta känslan fortare där han har en bärig fin trav... Då får man inte sitta och tjuvhålla!
Vi övade också lite på skritt-galopp, galopp-skritt och även detta ska vi fokusera på ett tag nu så att jag får en häst som lite lättare sätter sig på baken! Karin och jag var också väldigt överens om att när han får mer muskler i bakpartiet och blir stabilare där kommer det finnas mycket mer att hämta hos denna lilla underbara häst!

Kram
Mikaela <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0