Röd tråd

Jag tror att det är viktigt att ha en röd tråd i hästarnas träning och i mitt fall är denna röda tråd byggd på... 
GLÄDJE! 
Jag kanske har sagt det förut men utan glädjen hos hästen tror jag inte du får den att prestera på topp på en tävling! Den måste vilja "slåss" för dig, ta i och dra upp dig ur de där lerhålet i maratonmomentet, ta i lite extra i dressyren och lägga i ännu en överväxel i precisionen...

Så hur uppnår man detta, jag tror mycket handlar om varierad träning, hästen får inte tröttna eller tycka det är tråkigt! När du ska hämta den för ett tränings pass ska den vilja komma till dig de ska vara dagens höjdpunkt!
Jag följer inget fast schema varje vecka, men gör däremot ett "veckoschema" varje vecka, hängde ni med? 
Min grundträning ligger ute på vägarna i skogen, man kan göra mycket här även dressyrmässigt, bågar på vägen, ut i terrängen, halter och igångsättningar! Volter på en vändplats osv, på detta sättet hamnar man inte i en situation där man "nöter" dressyr!

Sen är jag en människa som älskar att lägga in mycket galopp i mitt träningsarbete, när hästen galopperar genom hela kroppen och bjuder framåt är detta otroligt uppmjukande. 
Man kan märka ett mycket bättre rörelse mönster i de andra gångarterna när hästen har fått galoppera en stund, sen tror jag de ger livskvalité för hästarna. 
De flesta hästarna uppskattar en galopp! 
Tim hade aldrig gjort de resultat han gjorde med Elsa om vi inte hade galopperat honom så mycket! När han kom hit hade han väldigt svårt att galoppera... Med Aragon är de lite samma sak fast han har svårt att hitta "takten" i galoppen, så även här kommer krävas mycket träning! Men vi har ju hela vintern på oss ;0)
Överlag är nog galoppen den gångart vi använder minst i vår träning och de kanske har sin förklaring i att när vi tävlar galopperar vi inte så mycket... Men som sagt jag och hästarna uppskattar galopp så här används den flitigt! I lagom mängd för hästen och dess träningsnivå så klart!

Min bas under en veckas träning ligger i vila en eller två gånger. 2-4 körpass, 2-3 ridpass och ett pass tömkörning, longering eller promenad! 
Då vet ni lite hur jag tänker, ett av kör eller ridpassen innehåller bara skritt och ett till två av dem dressyr, under denna årstid mestadels ut på vägarna, resterande är konditions och styrkepass, gärna med intervaller!

Oj de blev ett långt inlägg... Hoppas ni orkade läsa hela och tyckte det var intressant! Idag blir det ett konditions pass med vagnen för Aragons del, på andra sidan vägen.

Kram
Mikaela <3

Kommentarer
Postat av: Penna

Du borde ha en gilla-knapp! :) Bra inlägg! Och långa inlägg gör inget, tvärtom - tummen upp!!

Svar: En gilla knapp?!? Nu känner ja mig blond ;) kan man ha de på bloggen? Tackar :))
Mickan

2013-11-27 @ 18:25:30
URL: http://www.pernillhaengstrom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0