Dressyr pass

Vi började lördags morgonen med ett dressyr pass, Aragon va lugn och fokuserad på mig till skillnad mot förra tränings tillfället! Då han brydde sig så mycket om allt runt omkring... 

Han klev på med fin takt men va lite vinglig och jag har problem med att få igenom hans vänstra sida!

Mycket fokus låg på vänster sidan jag upplever inte att han har ont eller något i den stilen utan bara att han är stel! 
Sen VET jag att ett fel ligger i min egna höger hand då jag inte är tillräckligt stadig där! 
Men som Rudolf sa när man själv vet ett fel då kommer man lösa de med lite mer tanke bakom problemet! 
Jag fick mycket "vägar" och övningar för att lösgöra honom! 

Söndagens pass började också med att lösa vänster sida de tog cirka fem minuter! 
Sen kunde vi "bara" köra häst... Har nog aldrig tidigare haft känslan av en så stadig och rak häst!!! Är det så här enkelt de ska vara?
Nu blev det mycket tempoväxlingar, avbrott och igångsättningar. Här måste vi få till lite mer tryck i både avbrott och igångsättningar... 
Jag skulle tänka att Aragon va ett gummiband, dvs nu är han lång och lite oelastisk! Jag ska få honom att trampa in och ha kvar spänsten som ett väldigt töjbart gummiband! 
Här måste jag bli mer konsekvent och han ska inte få lång töm efter trav utan skritta på ett tag innan han får pusta ut...
Avslutade detta pass med att köra volter på en hand... Med en mjuk och stadig häst!

Hade jag inte haft öron hade nog leendet gått runt! Vilken häst... Och vilken fantastisk tränare... 
Allt blir så lätt och ledigt, mjukt helt enkelt!

Sen att Börje och Helen fick komma och se sin underbara ponny jobba så fint satte ju extra krydda på allt!
Kul och kunna "visa upp" en sådan utveckling!!!

Kram 
Mikaela <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0