Jag, bara jag!

Just nu är det många debatter på Facebook angående kval uppåt i klasserna, hur man ska köra vad man ska göra osv... 
Jag tänker inte "nysta" så mycket i denna debatten det är det många andra som gör och både www. exaequestrian.wordpress.com och www.pernillhaengstrom.se har skrivit super bra blogg inlägg om detta och jag är beredd att hålla med vi behöver höja standarden för att komma uppåt!!!

Var står jag då i detta? Jag tycker om debatter, jag tycker om när folk engagerar sig, det betyder att vi bryr oss! 
Även om de finns vissa som kanske bryr sig på fel sätt och detta tror jag är negativt för sporten, vi är en liten sport och vi måste försöka skapa en god stämning inte hugga varandra i ryggen på olika sätt... 
Här tror jag och hoppas att vi i Equestrian Driving Group kommer ha stor nytta av varandra! 
Vi ska hjälpa och stötta varandra, jag ser redan nu ännu mer fram emot att åka på tävlingar i sommar, när man är flera som kan hjälpas åt... 
Här tror jag att vi "ligger efter" i körsporten, visst är "vi" helt underbara människor och vi har super kul på tävlingar!

Men... De flesta (nu säger jag de flesta) är väldigt ensamma, man tillbringar den mesta tiden med sin/sina körhästar själv eller med sin groom! Vi tränar inte mycket tillsammans och vi är nog inte så många som diskuterar körning jätte mycket!!! Vet att de finns de som gör de men nu skriver jag om "massan" jag är otroligt glad att jag har två vänner som jag kan vrida och vända på allting inom körningen med!!!
Igår blev de en timmas samtal med den ena... Vi diskuterade bland annat diskussionerna på Facebook och att det ibland känns som det råder någon tränings/tävlings hets... Vem gör de bäst? Vem kan snabbast komma upp i klasser osv?!? 

Jag sa precis som jag känner!!! Jag kanske är jätte tråkig och konstig vad vet jag... Visst tar jag åt mig om jag tränar dressyr tex där känner att jag har otroligt mycket att lära men jag har också min egna röda tråd i träningen och den tänker jag hålla fast vid tills någon bevisar att den inte är bra (och det tror jag inte kommer hända).
Glädjen och variationen!!! Detta ger i sig glada och arbetsvilliga hästar... Jag har (hitintills) aldrig haft en anledning till att tex fundera på att bryta ett maraton, mina hästar har alltid varit pigga i mål även när de varit 30 gradig värme osv... Visst kan du få en häst att genomföra en tävling utan glädje men jag tror och vägar nästan lova att super resultaten de kommer inte om du inte har en glad häst! 
Jag har genom att "ta lite här och lite där" hittat en vardags träning som passar mig perfekt!!!  

Sen är jag ödmjuk och kan plocka in lite mer i "mitt här och där" tänk och i de exakta tävlings momenten har jag forfarande otroligt mycket att lära i alla tre momenten och tur är väl de annars vore det ju tråkigt att fortsätta!!!

Läste också en mycket intressant tanke från en svensk framgångsrik ryttare... "Om inte du själv tror på vad du gör? Hur ska då någon annan kunna göra det? 
För att komma någonstans måste man ha sina egna mål och drömmar för det är bara de du kan underhålla!!!" 
Väldigt klokt och helt rätt...

Känner att inlägget kanske blev virrigt och berörde många punkter!!! Men just nu har jag så många tankar i min hjärna så ni får stå ut med lite virrighet... 

Kram
Mikaela <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0