Dag 23 - En hoppträning

Först tänkte jag ändrat rubriken till en körträning men sen tänkte jag att jag kan skriva lite om hoppning för jag skriver ju alltid om körning annars ;0)

Nu var det ju evighter sedan jag tränade hoppning, tror att det är "si så där" två år sedan, då hoppade jag för Kim, hon hade hoppträningar hos oss i Bråtåkra då. Jag tror att Jennifer va utomlands eller något sådant och Isa behövde hoppa för att de skulle tävla sen när Jennifer kom hem.
Jag har ju "lejt" bort hoppningen till Jennifer dels därför att hon gör det så mycket bättre än mig men också för att jag inte tycker att det är så roligt att hoppa längre. Körningen är roligare och jag tycker det är bättre att man gör det man är bra på.
Dock faller ju Jennifer för ålders-strecket nästa år så min förhoppning är att hitta någon annan att samarbeta med kring hoppningen så att de ändå får hoppa som ponnyer.

En hoppträning tycker jag ska vara upplagd så att man först börjar med markarbete, så att de är loss i kroppen och lyssnar på gas och broms.
Sen kanske man börjar jobba dem med bommar i någon bom-serie och sedan jobbar vidare på linjer eller liknande.
Jag brukar hjälpa några tjejer i stallet lite med hoppningen och det viktigaste är att ha lydiga hästar. Därför är jag lite allergisk mot att bara bygga upp hinder och så hoppar man och höjer. Jag tycker man ska ha en tanke bakom och få igenom något vid varje träningstillfälle. Det är min filosofi... Sen kan man ju självklart hoppa bana och hoppa högre ibland men man lär sig rida hästen med hjälp av bommar, serier och linjer för då får man känslan av hur det ska kännas när det stämmer.

Kram
Mikaela <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0