Dressyrpass

Just nu sitter jag hemma hos min syster och hennes pojkvän, är barnvakt åt deras lille kille. Medan de är ute och roar sig. Vi har haft en mysig kväll med mycket skratt och bus, nu sover han dock gott och jag tänkte ägna lite tid åt att uppdatera bloggen.

I onsdags red jag ett sista dressyrpass för Linda innan SM, vi fokuserade mycket på det som ingår i LB:1 (den klass allround hästarna går). Men även en hel del på min sits, så mycket att jag till och med haft träningsvärk nu i två dagar, i rygg och mage. Det är väldigt intressant just detta med sitsen när man rider Isa för om jag sitter rätt och håller mina händer stilla är hon väldigt självbärig och fin men om jag flyttar händerna minsta lilla eller lutar mig en millimeter för mycket framåt, så direkt faller hon fram på bogarna och tappar alla bärighet. På detta sättet märker man vilken känslig häst hon är och vilka små hjälper det krävs för att rida henne om man gör det på rätt sätt.
Vi tränade uppridningar och mycket tempoväxlingar, jag måste tänka på att göra tempoväxlingarna tydliga när ja rider programmet, för att visa domarna vilken lydig häst jag faktiskt sitter på. Det är så roligt att vi börjar hitta knapparna med hennes ökningar för jag har ju hela tiden haft känslan av att hon har dem att det finns mer register att hämta men inte riktigt fått fram de, men nu så börjar vi hitta dem. Nu får vi bara hålla tummarna att jag får fram detta på SM!

I torsdags hade jag "ledigt" från stallet, jag jobbade dubbel pass. Istället tog Emma Isa, de va ute på en härlig skogs tur tillsammans! Dock är det svårt att njuta till fullo nu när man är ute och rider alla flygfän är hemska. Är det någon som har något tips på vad man kan göra för att undvika dem?

Idag var jag och Isa ute på en avspänd skritt tur, hade sällskap av Linda & Isadora, lika trevligt som vanligt. Vi kom fram till att vi nog inte hade ridit ut tillsammans sen det var snö ute. Våra hästar va ju skadade samtidigt förra hösten så då blev det mycket skritt turer ihop, men på senaste tiden har de blivit alltför sällan. Men som vi sa får de bli ändring på de!
När jag var i stallet idag hade Fam F (de som äger Dockan) skurat sina boxar och höll på och måla och fixa, jag blev sugen på att göra detsamma i Isas box, ska fråga Andreas om vi kan göra det tillsammans en dag nu på semestern, inte de roligaste semester jobbet, men Isa kan ju sova gott sen och då gör ju vi detsamma.

Nä nu ska jag lägga mig i soffan och lata mig lite!

Kram
Mikaela <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0