Fölen

På begäran från en av mina kära läsare så tänkte jag skriva ett inlägg hur jag tänker kring fölen och hur jag lägger upp deras "träning".

Än så länge tränas de lite varje dag då vi leder dem in och utifrån hagen. De jag tycker man kan "kräva" av ett halvårs föl är att de kan stå i gången, bli borstade, lyfta hovar och vara snälla att leda dvs de kan start och stopp.
Mina egna föl dvs Isco och Wella har båda gått med jämte vagnen när de va små. Då lär de sig och gå fram och de vet att vagnen är inte farlig för mamma är inte rädd för den.

Jag har även gått över skaklerna med dem, jag tror att den lilla tid man lägger på dem nu har man igen flera gånger om längre fram.
Detta har både Wella och Fortuna gjort, de kan gå över skaklerna och ställa upp där och stå still.
Vi ska även försöka komma iväg och löshoppa bara 2-3 gånger nu när de är små så tar man resten sen.

Så klart ska man även kunna lasta fölen, jag försöker göra detta med mamman redan när de är små. Tror Wella stod i transporten första gången när hon bara var någon vecka. Man behöver inte åka med dem utan bara leda dem på transporten så de har varit med om de.
Jag särbehandlar inte de unga idividerna på något sätt utan de får "hänga" på de vuxna. En klok häst-människa sa nämligen till mig att om man tänker att hästen bara är tre år så kommer man tänka bara fyra osv! De finns inga genvägar utan allt handlar om kommunikation och tillit! Och så klart att man har kul ihop...

Hoppas detta var svar på dina funderingar, är det något mer specifikt får du fråga igen.
Vad de äter osv kommer i ett senare inlägg om vad jag fodrar mina hästar med.

Kram
Mikaela <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0