Planering

Jag får ofta frågan hur jag hinner med allt, med jobb, egna hästar och inkörningar! Jag har bara ett svar... PLANERING och åter PLANERING!

Jag har ju en enorm fördel med tanke att jag jobbar som flexare, dvs jag har inget schema på jobbet utan planerar själv mina turer, hur, när och var jag vill jobba... Och jag får väl erkänna att det mest är hästarna som styr hur jag jobbar! 
Under den mörka årstiden jobbar jag mycket kvällar för att kunna jobba med hästarna när det är ljust på dagarna! Sen jobbar jag mer överlag under den mörka delen av året för att kunna vara ledig när det är tävlingar osv! 

Sen hade jag aldrig klarat mig utan Emilia, Felicia och Sonny! De är guld värda och hjälper mig mycket med hästarna och stallet... 
En vanlig dag ser oftast ut som så att jag släpper ut hästarna vid sex tiden och åker till jobbet! 
När jag kommer hem får hästarna lunch och jag äter något sen spenderar jag oftast 3-4 timmar i stallet på em/kvällen. Jobbar jag däremot kväll, får hästarna frukost inne och sen får de som ska röra på sig göra set innan jag släpper ut dem.  
Aragon går 5-6 dagar i veckan, brudarna och inkörningshästarna 3-4 dagar i veckan! 
Så med lite planering funkar det till och med att ha helt "häst" lediga dagar dvs bara göra stallet och inte motionera någon! 

Visst kan det låta mycket, men jag klagar inte, jag älskar det jag håller på med och drömmen skulle vara att kunna göra det ännu mer!
Nu vilar ju Wella och Fortuna, de ska vila fram till april så cirka sex veckor. Något de verkligen behöver då de absolut har kommit så långt i sin utbildning som de behöver. Att även planera hästarnas ville på olika tider för att frigöra tid för annat är ju en "taktisk" sak! 
Om några veckor kommer ännu en inkörningshäst då är det skönt att de bara går i hagen och myser, för fyra hästar är vad man mäktar med när man jobbar. Tre är egentligen precis lagom... 

Så nu har ni fått en liten bild av hur jag tänker och gör! 
För Aragon gör jag alltid ett schema innan veckan börjar, hur han ska gå och vad han ska göra! 
De andra hästarnas schema är mer rörligt och anpassat efter tid, väder och jobb. Det är fördelen med unghästar de behöver inte jobba lika mycket och ofta...

Kram
Mikaela <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0