Halvfart

Just nu går vi på halvfart vad det gäller ridning och körning. Det är jätte mycket att göra för mig på jobbet just nu och den stundande julen kräver sin energi, vilket jag inte klagar över på något vis för jag är en riktig "julgris" som älskar allt som har med julen att göra.
Många av mina kompisar tjatar om slädfärd så nu har jag tagit tag i saken, delvis i alla fall, morfar skulle kolla hur knepigt det var att få fram en av slädarna så vi kan komma och hämta den i juldagarna. Jag ska prata snällt med honom så att jag kan få låna bjällerkransen också, det finns inget mysigare än att köra släde med bjällerkransen på, det är barndom för mig.
Morfars två nordsvenskar i frisk trav så snön yrde och så ljudet av bjällerkransen, fast enligt gammal utsago ska man bara ha bjällerkrans när man kör par annars ska man ha klocka, vilket jag alltid hade när jag körde Frida (min gamla fjording) detta för att de förr i tiden skulle veta vad de mötte, par eller enbet, lite kuriosa mitt i min blogg.

Jag kör och rider lite blandat 2-3 gånger i veckan för tillfället, detta verkar passa Etna utmärkt då hon är helt lagom pigg med lite bus i kroppen, dock kanske hon va lite för busig för en orutinerad kille, för i lördags skulle Nellies pojkvän rida och han åkte i backen tre gånger.
Nellie var dock snabba att tillägga att det ABSOLUT inte var Etnas fel och att jag inte fick bli arg på henne, så vi häst tjejer funkar va!!?!? Försvarar alltid hästarna.
Dock hade allt gått bra och Etna hade inte gjort några större utsvävingar, vänt lite för fort och tagit ner huvudet osv. tur det är snö så han landade mjukt.

Förra helgen hade jag en "aha" upplevelse i ridhuset, jag körde henne och hon va helt super fin slappnade av och bjöd verkligen bakifrån och låg med lagom stöd i handen. Då var det väldigt enkelt att köra häst! Tänk att det är de stunderna som gör att man orkar kämpa och jobba vidare, eller som idag när vi myser i boxen och man känner en liten spark mot handen man håller på Etnas mage. Härliga hästar, de ger en så mycket glädje.
Det känns helt rätt i tiden att hon får gå lite lugnare nu, jag tömkörde idag och återigen hade jag en väldigt lydig häst som går i jätte trevlig form och jobbar bra, känns som poletten trillat ner och att vi nu jobbar åt samma håll.

Jag ska försöka uppdatera här innan jul men i fall det inte blir så, säger jag God Jul, ta hand om varandra och ta det lugnt i julstressen.

Kram
Mikaela <3


Kommentarer
Postat av: Efwa

Ahh, nya saker lär man sig alltid! Inte visste jag om det där med par och enbet inte. Jag har bara bjällror.



Men, jag är jätteglad för att få lära mig. Hoppas jag någon gång får tag i en klocka som man kan sätta på selen. Tills dess blir det bjällror.

2010-12-20 @ 20:13:16
URL: http://purity.webblogg.se/
Postat av: Christina

God Jul och Gott Nytt 2011!

2010-12-21 @ 21:06:53
URL: http://www.stuterirubin.nu
Postat av: Anette Holmgren

God Jul och ett härligt nytt år 2011, önskar vi allihop på Grönkulla, inkl Isa förståss!!

Idag har hon och kompisarna varit inne hela dagen, för Skåne visar från sin värsta sida, med liggande snöfall och mycket stark blåst, usch och fy!!

Hoppas att ni får en härlig slädtur i mellandagarna, och det känns verkligen spännande att den lille/lilla äntligen börjar göra väsen av sig därinne, Anette

2010-12-23 @ 17:19:04
URL: http://www.gronkulla.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0