Bad & dressyr

I tisdags fick alla 3 hästarna komma ut, jag red Isa och till sällskap hade vi Emmy på Dockan och Elin på Daimond! Vi hade otroligt varmt här i tisdags så de fick bli en lugn tur ner till sjön, skönt för både oss och hästarna, Dockan var dock väldigt tveksam till det där med att blöta hovarna. Medan Daimond och Isa var över förtjusta de plumsade glatt ut i vattnet och stänkte vilt omkring sig så även jag och Elin blev rejält blöta. Jag har nog faktiskt inte badat med Isa sen jag tog in henne hit till stan från Jennifer. Isa verkade ju i alla fall uppskatta badet så det blir nog fler turer ner till sjön nu när vi hittar vägen, tror till och med de får bli en tur ner med vagnen någon dag, träna på att köra i vatten är alltid bra.

Igår vilade alla hästarna, jag hann inte med några större häst aktiviteter jobbade lång tur plus att hela "tjejgänget" skulle träffas på After work med räkfrossa. Det var alla tiders, något jag verkligen kan rekommendera om man är i krokarna kring Vetlanda.

Idag red Linda (som jag tränar dressyr för) Isa, nyttigt för henne att känna hur hon faktiskt fungerar och väldigt roligt och inspirerande för mig att se en duktig ryttare rida dressyr på henne. Man kan ju se mycket från backen som man kanske inte uppfattar på det viste när man rider själv och tvärtom om. De var båda rejält svettiga och varma efter ridpasset, Isa mjuknade fint efter ett tag och de fick till fina öppnor och slutor. Det var också kul att se att vårt jobb med tempoväxlingar ger resultat, nu är trav ökningarna riktigt fina. Linda tyckte som de flesta som provar att rida Isa, att hon är betydligt mer "häst" att rida än vad man tror, de krävs mycket ben för att jobba ihop fröken på ett korrekt sätt.
Dockan fick även hon ett pass på ridbanan men för hennes del blev de tömkörning, något vi inte gjort på väldigt länge. Svarta damen försökte först spela cool och låtsas att hon faktiskt glömt allt sen sist. Efter några diskussioner gav hon dock upp och jobbade väldigt fint, tränade mycket tempoväxlingar, avbrott och igångsättningar.

På måndag ska vi åka till veterinären med både Isa och Dockan. För Isas del blir det koll av tänderna, jag upplever att hon hänger lite i bettet och är lite stum i munnen så vi ska se om det är något som är på tok, alltid skönt att veta.
Dockan ska på ultraljud så de blir spännade!
Hoppas på goda nyheter för båda hästarna, för Isas del blir de väl då att det finns lite som behöver göras iordning, så att det faktiskt blir bättre sen.

Kram
Mikaela <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0