Ridtur blev körtur

Det blev två körturer för mig och Elin igår, hon hade inga ridkläder hemma hos sin mor och far så då begav vi oss istället ut på körtur, påpälsade ordentligt för här var det kallt och bet i kinderna.
Dockan stod för första turen och jag kan väl säga som så att det var en pigg, och halvt galen ponny framför vagnen. Hon va bortom sans och kontroll, jag har ju inte kört henne sen innan hon blev halt och när hältan försvann kan man ju fundera på om allt hon lärt sig om körning också försvann. Nej skämt å sido, jag vet att hon blir så här när hon är pigg (för pigg) då är hon väldigt svår att kommunicera med och man får köra henne lite på "hennes eget vis" med den svarta damen får man kompromissa och inte försöka bestämma för mycket, då blir allt bara värre. Vi va nog ute i 40 min, lite blandat med skritt och trav försökte oss på några mindre lyckade halter också, det är ingen höjdare när hon är så pigg, får nog bli lite skolning på banan imorgon eller på onsdag så fröken kommer ner på jorden igen!

Etna var också väldigt pigg men hon är pigg på ett helt annat sätt än Dockan, hon vill framåt men det slår inte genom på samma sätt utan hon är fortfarande kontaktbar och hittar inte på massa egna hyss. Etna fick gå en längre runda och även kämpa på i backarna lite. Det svåra med Etna när hon är pigg är att hon blir väldigt stark hon bara springer och så får man väldigt mycket i händerna, klart att hon ska vara pigg men man vill ha en mjuk och fin häst i handen även om de vill framåt, så detta jobbar vi mycket på med halvhalter och mycket, mycket tempoväxlingar, det är ändå en enorm skillnad nu och mot i början när hon fick sina "springattacker" som jag kallar dem.

Någon, undrar vem, hade frågat mig i mitt senaste blogginlägg om när Isa skulle komma hem igen? Vi har inte sagt något direkt datum utan har väl bara pratat i termerna "efter jul" så vi får väl se lite när vi byter tillbaka, mycket beror väl också på väglaget, man ska ju kunna ta sig fram och tillbaka på ett säkert sätt för både folk och fä.

Idag är jag hemma från jobbet, vaknade med grym huvudvärk och kunde knappt ta mig upp ur sängen så jag fick ringa och sjukanmäla mig men efter att ha sovit till halv tolv kändes det mycket bättre. Jag hoppas att jag kan ta mig till stallet sen för att motionera Etna litegrann, vill inte att hon ska vila igen. På onsdag får vi nog finfrämmat i stallet, syster skulle komma och hälsa på med Alvin, så då får det nog bli lite nya foton, det blir ju första gången han träffar hästar, ska bli kul att se.
På torsdag beger jag och syter oss sedan iväg mot Ullared för inköp av diverse saker, jag hoppas att jag hittar lite julklappar så har man i alla fall kommit igång på den fronten. Till de fyrfota blir det nog mest förbrukningsvaror men jag hoppas på att hitta ett rakt gummibett också. Jag är lite av en "bett-fanatiker", älskar att köpa bett har en ganska stor samling hemma, olika bett är bra till olika hästar precis som olika bett är bra till olika tillfällen så jag ska se om jag kan fylla på min samling lite!

Kram
Mikaela <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0