Bocksprång och dressyrövningar

Nu var det längesedan jag bloggade, får väl skylla på att det har varit galet mycket att göra den sista veckan, när jag har kommit hem från stall och jobb har jag prioriterat en lugn stund i soffan framför tid vid datorn. Tyvärr lockar ju datorn ännu mindre här hemma nu när man sitter framför den hela dagarna på jobbet.

Men jag ska försöka sammanfatta vad som har hänt här hemma lite kort. Etna har fått skor och tycker på grund av detta att livet i småland är ännu bättre för nu gör de ju inte alls ont att springa på de småländska "steniga" vägarna. För Etnas del har det blivit mycket körning nu den senaste veckan, även två dressyrpass på banan har vi hunnit med, där har vi tränat på att få till böjningen och sen jobbar vi mycket med att hon inte "bara" ska ta pisken som framåtdrivande utan även flytta sig för den, detta tycker hon är svårt och vill gärna öka takten när jag lägger på pisken. Men vi jobbar vidare och det tar tid, jag vet att även Isa hade svårt med detta i början.



Här kommer bild bevis på att Etna trivs bra i maratonvagnen! Erika va snäll och fotade när vi hade varit ute på en tur förra fredagen, vi hade verkligen jätte trevligt ihop i några dagar. Jag tror även att alla kursdeltagare var nöjda med den hjälp och de instruktioner de fick.

Igår blev Etna "vuxen på riktigt", i vårat stall brukar vi skoja om att de inte är unghästar längre när de har varit på andra sidan vägen och igår blev de premiär tur över dit för Etnas del. Hon skötte sig otroligt bra stod still och väntade lugnt både när de kom bilar och lastbilar när vi skulle passera, sen gick hon lugnt över, härligt med hästar som är så trygga i sig själva. Idag va vi ute på en lugn skogstur själva, igår hade vi sällskap av Dockan och Fanny i fall hon skulle bli rastlös eller orolig vid vägen.
Jag fick lite indikationer av Grönkulla folket om att Etna inte va helt klar med vad gallopp fattningar betyder så vi har tagit det lite lugnt på den fronten och hållt oss till skritt och trav, men idag tänkte jag vi skulle testa på fältet som sluttar lite uppåt. Hon tog galloppskänkeln så bra man bara kan, pep och sparkade bakut det var en förvånad ryttare som nästan fick bita i gräset där uppe på ryggen. Men allt gick bra och jag hade en lycklig häst som sträckte ut i fin och kontrollerad gallopp uppför tills fältet tog slut, härligt!

Imorgon tänkte jag att Etna och Dockan skulle få bli av med lite päls, vi klipper halsarna på de dräktiga stona det får räcka. Jag tar med kameran till stallet så ni kan få se lite före och efter bilder. Även Dockan har fått några körpass i veckan, det är så kul att det börjar lossna med hennes körning känns som hon börjar bli riktigt fin nu!

Jag hoppas att jag kan uppdatera imorgon igen, så håll utkik!

Kram
Mikaela <3


Kommentarer
Postat av: Anette Holmgren

Älskar vår lilla häst och jag tror ta mej fasen att jag älskar dej också!!! Tack för att du tar hand om min lilla tös!!



Isa gör absolut ingenting idag, fölchampionat har tagit den mesta tiden av dagen...

2010-10-09 @ 19:18:20
URL: http://www.gronkulla.com
Postat av: Mikaela

Oj vilka kärleksförklaringar nu rodnar jag ju nästan!!! Hon är inte så svår att ta hand om... :0) Isa har det nog gärna lugnt och skönt i hagen tror jag ;0) Jag är fullt övertygad om att hon har de jätte bra hos er...

2010-10-09 @ 19:45:58
URL: http://teammr.blogg.se/
Postat av: Christina

Tack för hälsningen i vår gästbok:D!

Synd att du inte bor närmre oss...jag behöver en modell till mitt senaste foto projekt;)!

Men nu har snart alla löven försvunnit och de fina färgerna med dem...

Kul att läsa om vackra Etna! En av mina favoriter! Underbart sto.

Ha det bäst i höstsolen!

Kram Christina

2010-10-10 @ 17:40:52
URL: http://www.stuterirubin.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0