Dag 20 - Veterinär, Hovslagre & Massör

Jag ska försöka berätta lite kort vilka personer som spelar stor roll på det "yttre" och "inre" planet för mig och mina hästar... De som jobbar kring oss inte om alla er andra fantastiska människor runt mig och mina hästar, klurar på ett eget inlägg gällande er, men de inlägget kommer bli långt som en hel roman...

Veterinär, jag har det ju så lyxigt så jag har min fantastiska "hemma" veterinär i samma stall som mina hästar står uppstallade i. Hon hjälper mig med allt kring hästarna hemma, vaccinationer, råd i allmänhet, dräktighetsundersöka, kolla tänderna och första kollen på hältor osv. Det bästa med henne är att man alltid kan ha en dialog och resonera fram till det bästa. Det känns som hon lyssnar på vad jag vill och inte bara ställer sin diagnos, jag är aldrig rädd att fråga henne eller diskutera ett problem som uppstått och sånt är guld värt och att man sedan har det bara några boxar bort eller ett telefonsamtal bort är en oerhörd lyx!
Sen respekterar jag hennes jobb och försöker fråga bara när hon är i tjänst!
Skulle det vara mer komplicerade saker som hältor, åker vi till Vaggeryds hästklinik eller Slöinge, har även varit hos Göran Ryden på Stenestad.

Hovsalgare efter mycket om och men har jag äntligen hittat en hovslagare som skor bra, är bra med hästarna och har ett stort kunnande. Dessutom är hon ödmjuk inför ämnet och vill hela tiden lära sig mer, det är väl så det ska vara!
Sen hon började sko mina hästar har jag verkligen fått upp ögonen för hur mycket man kan förändra bara skoningen är utförd korrekt.
Hon berättar och förklarar varför du ska göra på ett visst sätt, jag har lärt mig otroligt mycket om hovar, skor, ben och benställningar bara på de få gångerna när hon har skott mina hästar. Sen har vi återigen en människa som inte har några problem när man frågar och undrar massa konstiga saker... Underbart!

Massör jag har en god vän som är utbiladad häst massör, hon masserade alltid Isa med jämna mellanrum när det var tävlingsdax eller bara hemma i vardagen.
Jag tycker det är bra därför att du kan känna spänningar i kroppen på dem i ett tidigt stadium och självklart även för att de ska få koppla av slappna av i musklerna.

Kram
Mikaela <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0