Lång tur

I lördags var vi ute på en riktigt lång tur, va ute med vagnen i en och en halv timme, vi hade även Josefin med oss, får passa på introducera henne så sakteliga i körningens underbara värld. Vi körde runt Nygård, en runda som med "normalt" underlag tar lite mer än en timme att köra. Nu kunde vi inte hålla så högt tempo dels på grund av sämre kondition på Isa men även på grund av det hala underlaget. Vi körde mest i skritt och trav, blev en galopp när Isa själv bad om det. Känns så härligt att hon själv vill framåt även efter en lång runda som i lördags.

I söndags tog vi bara en skritt runda, eller så bara är det inte egentligen, skritten är ju väldigt stärkande och bygger upp grund flåset så man ska inte förringa långa skritt rundor, i söndags skrittade vi ca en timme. Jag vill att all is förvinner nu och vägarna blir bara så att man kan jobba hästarna vettigt, skritt på asfalt är något jag känner att det behöver läggas in i träningen också.
Det är mycket man vill men som jag sagt innan ska jag försöka hålla mig "kall" och verkligen låta henne få slappna av mellan och heller inte "alltid" rida eller köra med höga krav. I lördags tex kollade jag bara i fem minuter lite samling och ställning annars fick hon jobba rätt så fritt, inte huvudet rätt upp men de behöver inte heller jobba i "tävlingsformen" hela tiden, räcker att man stämmer av och ser att de lyssnar när man vill de.Jag tror att stora delar av problemet vi hade innan kommer härifrån, att jag vill för mycket och är för ambitiös, jag måste släppa på kraven och inte alltid ha allting så perfekt. Som Christer har sagt till mig så MÅSTE det bara vara perfekt på tävling, jag försöker lära mig och jag jobbar på det men det är svårt att släppa "greppet".

Igår blev det dock ett dressyrpass med vagnen i ridhuset, jobbade mycket med volter att hon ska behålla ställningen och spåra på rätt sätt, dvs att jag kan ha den positionen jag vill på henne mellan skaklerna att hon flyttar undan baken i en volt tex och jobbar med hela kroppen.
I slutet var hon så otroligt fin, hade ingenting i händerna och ändå körde jag med ett vanligt tredelat bett, kunde få henne att länga ner sin hals jätte fint också. Hoppas detta håller i sig!

Idag är första dagen på nya jobbet (hemma på lunch nu) dvs jag jobbar 7-23 då är det svårt att hinna med ridningen, men idag rider Josefin henne de skulle ut på en lugn runda för imorgon står det hoppträning på schemat, sen väntas det lite vila!

Kram
Mikaela

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0