Dag 4 - Det här äter mina hästar

Foderstaten till hästarna som jag tränar byggs upp av hö/ensilage, jag har valt att ge dem hälften hälften av hö och ensilage eftersom vi kan köpa ensliage av Pelle (som äger stallet) och detta kan variera väldigt mycket i blöt-het så då har de ändå höet som är grund och inte förändras, detta har fungerat väldigt bra till de hästarna jag har haft.
I nu läget när de går ute äter de inget extra om de inte jobbar, dvs Isa fick kraft foder morgon och kväll när hon stod inne på nätterna annars klarar de sig bra på gräset ute.

Isas foderstat när hon står inne ser ut så här:

Morgon:
1kg hö/ensilage
0.5kg Mustang pellets
3 dl betfor
2 mått salt

Lunch:
1kg hö/ensilage i hagen

Middag:
1kg hö/ensilage
0.5 kg Mustang Musli

Kväll:
1kg hö/ensilage
0.5 kg Mustang pellets
0.5 kg havre

Detta är vad Isa äter när hon står inne och är i full tävlingskondition, Dockan äter på samma sätt men får inte så mycket kraftfoder då hon är mycket hetare i huvudet, naturligt!

Kram
Mikaela


Kommentarer
Postat av: Josefina

Ja jag funderar faktiskt på det :)



Ne nu när vi kollade tänderna så funkar han kalas på tränsbettet så det ligger hemma i säkert förvar , saker och ting får ju ben i vårat stall ;)

2011-07-20 @ 10:33:44
URL: http://jnordlund.blogg.se/
Postat av: nettan

hej mickaela.

va? "bara" 4kg???per dygn...

ja hellre det än bukiga hästar brukar jag säga,min arab åt 5-6kg/dag när hon va i träningsbruk(träningarna för tommy bäcklund på helgerna)

GUD va jag saknar häst!

köpte mig ju en liten shettishingst år 2004,men fick sälja han på grund utav separation.

får jag chans att äga häst igen,blir det nog en vit shettis tror jag...drömmer



2011-07-20 @ 22:48:14
URL: http://www.lugnochharmoni.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0