Dag 6 - Mitt mål med hästarna

Ändrade rubrikens namn, det skulle egentligen varit "Mitt mål med ridningen" men jag tycker det blev bättre så här...
Ska också passa på att besvara en fråga jag fick angående fodret, att Isa bara åt 4kg stråfoder per dag, man brukar ju räkna "minst" ett kilo grovfoder per hundra kilo häst så då håller jag mig fortfarnade inom ramen, hon väger inte mer än 400kg. Sen är Isa extremt lätt född så det går helt enkelt inte att ge henne mer om hon ska hålla sig "slimmad", hon kräver inte mer heller.

Så till dagens rubrik, mitt mål med hästarna! Är framförallt umgänget med hästarna, att det är så himla roligt, de är mina "vänner" helt enkelt det som lockar mest. Sen måste jag väl erkänna att svåra hästar alltid har lockat mig mer, förr var det ridmässigt men nu körmässigt, då jag med åren blivit fegare på ryggen ;0)
Dockan är en sådan häst man har inte kunna följa några råd eller rön gällande den hästen utan helt och hållet fått köra på sin egen känsla och vad hon tycker... En annan sak som är mitt mål med mina hästar är att man ska kunna göra näst intill allting med dem.
De ska lita så mycket på dig som ledare att de tycker alla situationer du sätter dem i är ok!
De ska även vara allround "gren" mässigt det vill säga du ska kunna köra och rida olika dicipliner på dem, på detta sätt tror jag även att du får en mer hållbar häst än om man bara ägnar sig åt en sak då risken för förslitningsskador ökar avsevärt.

Jag får väl även erkänna att det är tävlingarna som lockar mig, jag skulle nog ha svårt till att motivera allt det dagliga slitet om jag inte hade något att slita inför.
Lyckan när man lyckas på tävling går inte att överträffa, när man får lön för mödan och allt man jobbat för hemma!

Så mitt mål är alltså, lydiga, lyckliga hästar som vill jobba inom flera dicipliner...

Kram
Mikaela <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0