Bett

Fick detta inlägget som en kommentar i bloggen, jätte kul med frågor... Bara fråga på om ni har några funderingar så ska jag försöka svara så gott jag kan!


Hej! Tack för besöket i bloggen :)
Det är verkligen en trevlig blogg du har!
Läste något inslag där du skrev att Isa kan bli väldigt stark i traven..Så har jag det också med Calvados, men jag tänkte höra om du använder dig av något annat bett när du rider ut? Jag funderar på att ha ett utgångsbett och ett ridbanebett just för att jag kan behöva fånga upp honom snabbare när vi är ute och rider..Har du något tips på något som du vet är bra?
Tack för trevlig läsning//Petra

Vi kan börja med vad jag har "normalt" sätt, jag varierar mellan vanligt tredelat, gummi tredelat, rullbett och d-rings bett hemma.
Detta för att få henne mjuk och fin i munnen, på Isa känns det som hon blir mer uppmärksam när bettet ändras i hennes mun.
Jag rider gärna ut på d-ringsbettet eftersom man får en liten hävstångseffekt på det och på det sättet är hon lättare att hålla om hon blir lite stark. Både de vanliga tredelade och gummi bettet gillar hon mycket och det är ngt av dessa Jennifer rider på eftersom de också är godkända att tävla med och hon trivs att hoppa med dem. Ibland blir hon stark i hoppningen och vi har någon gång betslat upp henne till ett pelhambett men då upplver Jennifer att hon inte hoppar lika väl och att hon inte heller blir så glad. Så därför har vi återgått till vanliga bett och Jennifer får kämpa lite mer...
Rullbettet är även det tredelat men med koppar rullar på de tjocka delarna, jag såg ett sånt här bett första gången i Holland och tänkte direkt att det borde passa Isa när hon biter sig fast i någon av sidorna och det gör de verkligen jag tycker detta bettet är jätte bra (ska försöka komma ihåg att ta kort på det då det är lite speciellt). Dock var det svårt att få tag i just det bettet jag ville ha men det gick!
Detta har jag både på banan och ute i skogen särskilt om hon varit svår i någon av sidorna då är det lättare att jobba loss dem när man har rullar på bettet så de inte kan bita sig fast.

När jag tävlar körning och någon gång hemma (om jag verkligen vill påverka henne ute och få henne att lyssna och inte ligga på mycket) använder jag ett kimbelvick bett. Jag försöker att verkligen hålla mig till att bara andvända detta bett när det är tävling, jag kör alla tre grenarna på detta, jag har alltid tömmen i översta "töm-hålet" sätter jag det i de nedre får jag för myclket hävstångseffekt och det blir bara att hon knäpper av och går bakom handen.
Isa är väldigt känslig mot just hästångseffektem, det är många som kör på stång men det går inte alls med Isa hon blir alldeles för känslig och trippar och försöker komma undan, lite samma effekt fick vi när vi provade pelhambettet när Jennifer skulle hoppa.
På kimbelwickbettet har jag lindat både höger och vänster sida med bett tejp för att det ska bli mjukare för henne, här kan man leka med tejpen också om hon är oliksidig och på så sätt få henne att ta stöd på rätt sida. Även kedjan har jag lindat med tejp för att det inte ska bli för skarpt. Det bettet jag har är rakt med tungfrihet, finns även här delade varianter och även helt raka.


Här ser ni Isa med Kimbewick bettet på fjord SM 2010,
lägg märke till tejpen på sidan.

Dockan kör jag på ett pelhambett med tejpad kedja. Även hennes bett är tejpat fast på henne har vi lindat hela bettet med tejp.
Egentligen är jag inte helt nöjd med hennes betsling så det blir projektet i sommar att hitta ett bett som passar henne, är lite inne på att prova ett delat kimebwick på henne, men vi får se. Hon blir nästan för känslig på Pelhambettet och kan bli lite "stimmig" i munnen, jag vill ha en häst som tar ett mjukt stöd på bettet och vågar lita på bettets inverkan utan att stressa.

Det var mina tankar kring bett och hur jag väljer!

Kram
Mikaela <3


Kommentarer
Postat av: Tessan

Ja precis!

Dock är det inte kul att höra när man precis vägrat ut sig "Typiskt fjordingar.."

Men med lite med rutin och tävlingsvana ska vi nog minsann överbevisa dom ;)

- Yes, det stämmer. Vi kommer från Jönköping :)

Fjordingen är värd all uppmärksamhet de kan få! =D

2011-05-03 @ 19:40:54
URL: http://gulingpower.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0