Maraton tänk

Tänkte jag skulle berätta om ett "maraton-inspirerat" kör pass sett från mina ögon, hur jag lägger upp det!

Om jag ska köra ett sånt pass är det viktigaste för mig att hästarna verkligen är framme, dvs de ska bara kunna "rulla på" i samma tempo utan att det känns jobbigt.
När jag kör maraton bryr jag mig inte så mycket om var hästen har sitt huvud de ska vara glada, pigga och arbetsvilliga hästar ute i skogen.

Idag la jag och Alle fokus på att kunna rulla på i ett bra grund tempo, från detta tempo ska du kunna både växla upp och ner. För när du kör i ett hinder ska hästen både kunna gå framåt fort där det finns utrymme samt kunna komma tillbaka om svängarna är mindre och snäva. De känns att han börjar hitta detta och han vet vad jag vill ha för tempo i grunden.
Jag jobbar även med svängar både i trav och galopp, så att han hela tiden är med mig och inte bara tror att vi ligger rakt fram på vägen... Hästarna måste hela tiden vara med kusken och lyssna på vart denne vill för att kunna vara så lyhörda och känsliga som det krävs!
Jag kör även en del med klocka och uppmätta sträckor för att veta vad man ligger i för tempo. Detta är väldigt bra för att spara på hästarna på sträckorna, man vet var man ska lägga dem för att inte behöva "ruscha" i slutet.

Har ni frågor eller funderingar kring detta så bara fråga :0)

Kram
Mikaela <3


Kommentarer
Postat av: Anette Holmgren

Jag har ett himla sjå med att se till att hästen är rak... =) Fast det är himla bra med en fjording, bara att följa den svarta strimman i manen!

2012-03-01 @ 21:39:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0