Klippning

Jag fick en fråga angående hur jag gör när Alle är klippt på sommaren med täcke, gå ute osv... Tänkte jag skulle försöka svara på dessa frågor i detta inlägget!

Anledningen till att jag klipper honom är så klart att han svettas mycket och han jobbar ofta hårt. Största anledningen är maraton momentet, jag "inbillar" mig att de håller sig piggare och fräschare när de inte har päls som "stänger in" värmen. Då kanske ni undrar varför jag inte klipper Dockan?!? Men deras pälssättning är väldigt olika, Dockan är väldigt tunn pälsad, medans Alle har tjock och tät päls.

Alle står alltid inne på nätterna, dels behöver han koppla av och äta MYCKET då han har lätt att tappa i vikt. Sen känns det tryggare att ha en hingst inne på nätterna.

När det gäller täcke så har an regntäcke om det är regnigt eller grå mulet. Sol och klarblå himmel innebär naken häst... Om inte flygfäna är för jobbiga då har han flugtäcke på sig, annars springer han runt för den skull.
Denna sommaren har ju tyvärr inte bjudit på så många fina dagar... Så mestadels har det varit regntäcke på!

Hoppas det var svar på dina frågor Linda :0)

Kram
Mikaela <3

Kommentarer
Postat av: Jaana

Samma resonemang ang täcken hos oss. Hästen med mkt fullblod fryser mest, även på sommaren så torr och varm ar viktigt på den. Sen är det en massa insekter och då blir det täcken pga det :-( Husses häst från Belgien och hatar insekter=skadar sig o tramåar av skor etc utan insektstäcke, min från tyskland och blir full av bubblor av inseker eller fryser. Det tuffaste är vår svenskfödda som tål mest :-)

2012-07-19 @ 23:15:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0