Sammanslagna klasser

På flyinge i helgen var vi sammanslagna klasser... Dvs stor hästar, kallblod och ponnyer mixade i en ända salig röra ;0)

Jag trodde först de skulle dela oss i resultat listorna sedan men fick till mig att de skulle vara så. Trots olika tempon osv tycker jag det blir svårt för ponnyerna att hävda sig?!? Då fick jag till mig att ponnyerna oftast är mer vändbara... Jo visst så kan det ju vara...
Men med en ponny ligger du ju oftast ett steg efter halvbloden redan i dressyren.

Sedan kan man ju ta detta med championats poäng... Hur gör vi med de?!? Det finns inte längre något för ponnyer och hästar utan allt blir samma... För om vi inte varit sammanslagna nu, hade jag ju vunnit med Alle, hade endast en stor häst framför mig... Och Dockan hade varit trea, tror endast det var två ponnyer före mig totalt med henne och vi va så många ponnyer att det räckt till tre pris! Så jämfört med de andra klasserna jag kört detta året var de ju inte rättvist...

Jag är ytterst tveksam till detta... Tror det kommer minska ponny ekipagen drastiskt!!! För om jag förstod det hela rätt var det förslag på att det skulle bli så här?!?
Pratade även med en domare om detta och dressyren hade upplevts svårare att bedöma med blandade ekipage... Och det kan jag förstå, hur bedmömer man en shettis och ett flasight halvblod på samma sätt?!? Går det ens...

Nästa fråga jag ställer mig är, varför?!? Det är ju inte så här internationellt?!? Eller är de på förslag där också...

Bara mina tankar och funderingar, vad säger mina kör"kollegor"?!?

Kram
Mikaela <3


Kommentarer
Postat av: Alexandra

Inte för att jag över huvud taget är aktiv inom körsporten men jag tycker att just uppdelningen häst-ponny är en av de bästa sakerna med körningen. Du kan va hur gammal du vill men ändå tävla med shettisar till exempel. Dessutom kommer det ju definitivt inte främja att fler ekipage börjar tävla/satsar på högre nivåer eftersom det kommer bli ännu dyrare att tävla (hlb kostar mer i både drift och inköp, sen ska du kunna ta dig till tävlingen också osv.). Så nej jag tycker det låter som en urusel ide!

Grattis till framgångarna förresten :)

2012-09-18 @ 16:22:33
URL: http://aspelund1.blogspot.se/
Postat av: Orättvist?

Vilket ofog att slå ihop klasserna så där. Visst är det roligare att tävla när man är många i klassen men skillnaden mellan ponny och häst är för stor för att det ska bli bra (och rättvist). Redan mellan d-ponny och häst kan det skilja ett par decimeter och ofta väldigt mycket i gångarter. Tycker skillnaden många gånger är för stor redan mellan a- och de mindre b-ponnyerna jämfört med d-ponnyerna.
I dressyren har ofta hästarna en fördel eftersom de ofta rör sig bättre, det är ju trots allt en bedömningsgren. Visst är många ponnyer ofta mer vändbara MEN om man har nytta av det eller ej beror ju helt på hur banorna är byggda. Små och trånga hinder ger ofta fördel för ponnyerna, ofta ju mindre desto större fördel men om hindren är luftiga och har glest mellan portarna så täcker en stor häst otroligt mycket mer mark med betydligt mindre ansträgning.
Tycker faktiskt inte att det är någon bra utveckling av sporten att slå ihop allt på det viset.

2012-09-19 @ 13:51:58
Postat av: Torill

Vet inte alls hur många ekipage som var med på denna tävling men hur arrangören har rätt att sammanslå klasserna per TR är ju sedan länge fastsatt. Man kan givetvis som arrangör ha en policy att 3 eller flera blir en klass, men det är inget måste. Tror det hänger på administration/plats/kostnad mm. På Elit-nivå får man inte slå samman häst och ponny.
I mitt fall så har jag en hyfsad dressyrhäst som hävdar sig i just det momentet men när det kommer till maraton så får jag helt enkelt lägga mig platt då jag inte alls har samma förutsättningar med min jättebamse till häst att krångla mig runt samma snäva vägar som ponnierna gör. Trots att min häst rent generellt vinner mer mark vid ett enda galoppsprång så hjälper inte det i ett maratonhinder då jag måste ta längre vägar och vår galopp inte 'får plats' mellan portarna. Vi har helt enkelt inte en chans tråkigt nog. Orättvisorna går åt båda håll. Jag tycker helt enkelt inte att det är roligt att tävla mot ponnier av just den orsaken. Att undvika sammanslagning av klasserne kan nog endast lösas på ett sätt; se till att vi får fler tävlingsekipage ut på banorna. :-D

Svar: Vi var väl 13 ponnyer och 11 hästar... Så det fanns ju underlag för två klasser!!! Visst har man olika fördelar över lag mellan häst och ponny... Men just eftersom förutsättningarna är så olika tycker jag inte de ska tävla mot varandra om inte starterna är få så klart!!!
Mickan

2012-09-24 @ 10:40:29
URL: http://stallveckholm.wordpress.com
Postat av: Torill

13 ponnier och 11 hästar ????? Men va fan, det är ju nästan rekord! Får de ens slå ihop klasserna när det är så många starter ? Det borde finnas en övre gräns också.. fler än 3 starter=egen klass, 3 eller mindre KAN slås ihop. Fattar inte syftet med att de slog ihop här ? Enda skillnaden är att det går åt några flera rosetter/plaketter och hederspriser.

2012-09-26 @ 08:49:34
URL: http://stallveckholm.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0