Från negativt till positivt

Tänk vad hästarna svarar bra när de förstår vad man begär av dem och på vilket vis det ska utföras!

Igår va inte Aragon på något strålande humör, han gjorde vad jag bad om men inte mycket mer... Han tyckte mitt "hittepå" med intervall träning va rätt onödigt! Som jag skrev i ett inlägg förra veckan så tycker jag att träningen för hästarna ska va positiv! Men ibland måste de jobba på i alla fall... Tråkigt men sant! Jag tvingade inte honom till ngt inga hårda ord eller pisk på ett hårt sätt... Han fick "bara" fortsätta jobba!!! 

Idag kom belöningen, en häst som redan från början va rak och hade ett helt annat driv!!! 
Han "frågade" till och med om han fick galoppera flera gånger... Bra påskjut och öronen toppade hela turen!
Det är en så häftig känsla när polletten trillar ner och de plötsligt förstår, 
-"Jaha är det så här du har menar, de va ju super enkelt"!!! 
Tycktes han säga idag! Han va med mig på ett helt annat sätt... Vi har ju "växlat" upp hans gång ganska mycket sen han kom, trav var lite snabbare än skritt men bara ytterst lite, galopp gick kanske att få precis i en uppförsbacke men helst inte mer än tre steg ;0) 
Nu börjar han hitta flyt och takt i rörelserna och kan bibehålla detta!

Detta får man fram genom att konsekvent påminna, tappa inte takt och tempo, först med röst och tar de inte de kommer pisken! 
När de håller de tempo man bett om är det också viktigt att berömma och i gångarterna kunna "växla" tempo blir nästa steg! 
Helst hade jag velat åka till ridhus och köra lite dressyr imon. Undra om jag kan få med mig någon?!? :0)

Lite tankar om att man kanske inte alltid får det man vill precis här och nu, men jobbar man konsekvent så kommer belöningen! De gäller egentligen inte bara detta utan mycket i livet...

Kram
Mikaela <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0