Den där KÄNSLAN...

Just den där känslan... Ni som känt den vet vad jag menar... När hästen är balanserad och man kan styra med lillfingern då är det underbart att köra häst!!! :))

Men vi tar de från början!!! Jag valde att "dela" min träning med Linda som för övrigt har Fortunas mamma, Aragon hade inte haft kondition till att gå två pass om dagen så de kändes inte rättvist att kräva de av honom.

I lördags körde jag ett dressyr pass på 40 min, vi började passet med att jag körde Aragon en stund, Rudolf ställde lite frågor, inte jätte lätt att ha en åsikt om så mycket i och med att jag bara haft honom en vecka. 
Men vi konstaterade båda att han måste lyssna "snabbare" och att han va stel till vänster. Så vi la fokus på detta, väldigt basic men samtidigt sånt som MÅSTE fungera!
Rudolf körde honom för att känna hur han kändes, han körde honom med små små hjälper och väldigt lätt kontakt i munnen, eftersom Aragon måste lära sig att bära sig själv!

När vi skulle få honom att jobba igenom åt vänster, skulle jag hålla ett stadigt tag i höger töm (ytter) utmana att bli hängande så klart och ta små små halvhalter på vänster (inner), "ask and reelese" de kommer eka i mitt huvud!!! De va också noga att jag inte blev hängande i vänster tömmen vid tex en förhållning eller ett avbrott utan då göra de på högertöm! Detta gjorde vi med "ridfattningen" för när man "frågar" (ask) är då lättare att bara göra det med lillfingern!

Sedan jobbade vi med att han skulle svara framåt! Först röstkomando och tar han inte de, lägga på pisk. 
Alltid samma sak, röst först och förstärka med pisk... Detta va jag otroligt dålig på... Öva, öva öva!!!
Sen skulle jag även tänka på att ibland lätta mycket i hand för att få honom att verkligen vilja gå fram, jag skulle leka fram detta och inte vara för "seriös" i min körning!

Efter detta hade jag en häst som var väldigt mjuk att köra, svarade fint framåt och va väldigt trött ;0)
Söndags passet tar vi i ett annat inlägg... Annars blir det jätte långt!!! Behöver jag säga att jag uppskattade lektionen till max...

Kram
Mikaela <3

Kommentarer
Postat av: Fredriksbergarna

Håller tummarna för Aragon och dig. Lycka till :-)

Svar: Tack :)) vi ska göra vårt bästa!!!
Mickan

2013-11-12 @ 09:53:18
Postat av: Anonym

När man nått toppen är det bara att börja om igen med siktet inställt på nya framgångar! Tro på dej själv, du kan och har visat det. Lycka till!!

Svar: Man tackar... Fina ord!!!
Mickan

2013-11-14 @ 15:31:29
Postat av: Lisa

Fin blogg & riktigt fin Aragon är! :)

Svar: Tack så jätte mycket!!! :)) ja han är en riktigt fin ponny...
Mickan

2013-12-03 @ 12:28:45
URL: http://ponnytidenut.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0