Onsdag

I onsdags hade vi en sån där dag som man kan leva länge på... :))
Jag och Jossan åkte härifrån vid elva tiden och landade hos Pia vid tolv halv ett... Då var det dax för ett pass ute på deras fantastiskt fina vägar med pulsklocka. De bor nära ett militärt övningsområde så de fanns vägar i oändlighet!

Vi hade även den lyxen/turen att vi "slapp" ha med oss vagn, så på med selen och sedan sätta för, bestämde oss även för att köra med baksele då jag tömkört med det sista tiden!
Ingen reaktion på varken den nya vagnen eller bakselen, skönt med en häst som tar sånna saker med ro!

Vi började med att skritta fram 3km sedan travade vi 6-7km för att sedan återigen ge dem skritt i ca 2km! 
När vi travade i ett tempo på ca 13km i timmen dvs vårt MSV tempo låg hans puls på ca 135 slag... Sedan när de jobbat så här, ska de komma ner under 90 slag inom tio min. De gjorde han på 6-7 minuter så de va skönt!!! 
Sedan körde vi fyra intervaller på ca 5-6km dvs högre tempo helst skulle jag få upp pulsen över 170 slag... Fick de en gång, han vinner mark och har lätt för att galoppera så man får gå på honom en del för att komma upp dit! Vi höll alltså högre tempo för att sedan skritta emellan i dessa intervaller... Och sedan 2km hem i skritt, så nästan 2 mil körde vi! 
Mycket kul att prova detta och se hur han ligger och hur han hänger med i tempo!!! Vi körde på MSV tempo nästan hela tiden och de fixar han utan problem... Visst var han trött på vägen hem, men han skrittade ändå med takt osv! 
Lägger ut en bild över hur hans puls låg så ser ni lite!!!
De mörka staplarna är höjdskillnader osv, den tunna röda linjen är hans puls!

Sedan fick vi lite fika innan det var dax att lasta och bege sig mot kliniken för mätning!
Maxad C ponny blev resultatet! Och vi fick beröm för en väldigt snygg ponny... Fick även frågan om han va hingst?!?Han e rätt maffig, ponny pojken "min"! 

Sedan återigen lasta och bege oss hemåt, när vi kom hem fick han gå direkt in i boxen för jag skulle ta in de andra två... När jag sedan ska "fånga" honom för att borsta linementa osv så ger han mig en sån blick... 
-"Låt mig va"!... Han ville bara vara i fred i sin box... Han tyckte nog att de räckte med intryck efter den dagen!!! 

Men det är otroligt skönt med en häst som tar saker på rätt sätt... Han är ganska het och kan lätt stimma upp sig, men är man bara lugn själv så kommer lugnet till honom också, precis som det ska vara!!! 
Det blev ett långt inlägg men jag är verkligen super nöjd med denna dagen!!!

Kram
Mikaela <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0