Vila

Ibland upplever jag att det finns en "rädsla" bland människor för att låta deras hästarna vila... 
Jag har alltid "blandat" in lite vila då och då för mina hästar! De har ju alltid en eller två vilodagar i veckan, ibland får de 2-3 dagar i följd och man kan även känna att de behöver en lite längre paus!
Så blir de för Aragon nu, han ska få vila från och med ons till nästa tisdag! 
Tror att det är väldigt nyttigt för honom just nu... Känns som hans hjärna behöver ett break!!! Självklart får han lite pyssel och långa dagar i hagen, kanske även lite skritt i grimma och "gnaga" på gräset på fältet... Det brukar va väldigt uppskattat!

Under den veckan hoppas jag hinna med mina egna unghästar lite mer! Samtidigt känner jag ingen stress med dem heller, det man ber dem att göra tar de med stort lugn och de ska inte vara som bäst nu utan om 7-9 år...
Jobbar unghästar för mycket upplever jag ibland att de inte blir/är så positiva till jobb senare i livet.
Om ni vill läsa mer om vila och tankar kring detta så kika in på www.betforbloggen.se Erika har skrivit fler inlägg om vila och hur de jobbar med unghästar...

Jag tror att hästarna precis som oss behöver pauser från sina "jobb" och göra lite annat för att behålla tränings motivationen!
Ofta märks det väldigt väl på dem efter en lite längre vila, polletten trillar ner, helt plötsligt förstår de vad man vill och de hittar takt osv! 

De vilar sig helt enkelt i form! 

Kram
Mikaela <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0