Tränings helg 2

Söndagen bestod av eftermiddags träning för min del, körde ett pass med Fortuna vid kvart i två och sedan maraton med Aragon kvart i sju! 

Dressyr stod på schemat med Fortuna och när hon väl lugnar sig och kommer till ro, efter cirka 15 min är hon en dröm att köra! Hon är så jämn i sidorna och mjuk i munnen, tränade program delar ur det lätta programmet, halter ryggningar och började även smyga lite på ökningarna! Det är verkligen jätte kul att man "äntligen" kan börja jobba henne på riktigt! 
Sen kom vi överens om att jag ska prova att köra henne med skygg lappar då hon ibland kikar lite på saker runt omkring och kan bli lite okoncentrerad pga andra hästar eller annat som finns i närheten! Så får bli lite tömkörning först med de huvudlaget innan vi sätter henne i vagnen med de! Sen tyckte även Tonnie att vi skulle prova och köra lite hinder med henne... Vi körde först ett varv i skritt för att sedan köra hindrena i trav! Till skillnad från Aragon som är oerhört känslig för allt yttre så är Fortuna lite som att köra radiobil det är bara till att styra så går hon precis som jag vill! Aragon blir gärna lite studsig och het medan Fortuna bara tuffar på! 
De är oerhört olika, vilket är väldigt bra för min körning! 

Aragons maraton pass va nog egentligen det jag kände att jag behövde mest, då jag ofta har en känsla av att vi kan mycket mer men jag får inte fram de! 
Nu ändrade vi en en del med bettet och jag måste hela tiden tänka på att vara jätte stadig i min hand och hela tiden köra honom till bettet! Kan låta enkelt men med en känslig häst blir det stundtals svårt, en stubbe eller ett ryck i vagnen så tappar jag honom någon sekund vilket direkt märks på körningen! 
Att jag även ska flytta fram min hand och tänka på att ta och ge i insidan så han följer den va andra viktiga saker att tänka på! 
När allt detta va på plats fick vi till två jätte bra rundor i sista hindret, vilket va skönt för nu vet jag hur jag ska göra och hur det ska kännas! Det är alltid lättare att sträva mot något som man känner igen känslan ifrån! 
Jag hade ju även turen att få köra ett dressyr pass med Aragon på måndag morgon... 
Här blev det mycket repetioner från lördagens pass, men även en del körning ur programmet! När kusken gör som hon ska är hästen riktigt fin!

Jag har mycket att tänka på och är oerhört glad att jag fick chansen att träna så här helgen innan säsongens första tävling! Med alla grenarna... Det ger så oerhört mycket!

Kram
Mikaela <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0