Tränings helg

Så har ännu en tränings helg för Tonnie och Rudolf avlöpt! Tänk att vi har turen att träna för dessa fantastiska killar, de är så ödmjuka och kunniga. I helgen har jag verkligen försökt prata med alla om hur de upplever träningen och jag får samma svar av alla... 
Dvs de är så engagerade och de ger en hela tiden nya "nycklar" till låsta dörrar!!! 
Och det är just så jag upplever det oxå, varje tränings tillfälle gör så att man kommer vidare, man behöver inte spendera ett helt pass körandes
på en volt och sedan fundera på vad de egentligen va jag lärde mig för man vet vad man lärt sig och får de förklarat på ett sätt så man kan använda det även när de åkt hem! 
Sen att vi är ett så härligt gäng som tränar tillsammans gör de hela ännu bättre... För körningen vore ju inte lika rolig om det inte vore för oss alla underbara människor ;0)

I lördags körde jag två pass med Aragon, först dressyr och sedan konkörning! 
Dressyr passet handlade mycket om att behålla takten och balansen i samling och ökning, innan vintern hade jag stora problem med Aragons framåtbjudning, de problemen finns inte längre det har jag och Emilia jobbat bort, även en ändrad foderstat har nog gjort sitt till! 

Så just nu ligger mycket av fokus på mig som kusk, för hästen är otroligt snabb och mjuk i båda sidor, nu är det jag som måste hänga med i hans takt! 
Jag har tex en förmåga att "dra" bak min höger hand de innebär ju att jag hela tiden har ett tryck i munnen på hans högra sida! Då är han inte lika lätt att ställa till vänster... Så klart! Så med jämna händer och med mer tänk framåt med händerna blev de stor skillnad och väldigt mycket bättre! 
Tränade även mycket på galopp fattningarna att jag bara ska behöva ge stöd på yttersidan och ge ett kommando så han "hoppar" in i galoppen utan att öka takten... När jag gör rätt blir fattningarna super fina! Så det är mycket för kusken att hålla reda på just nu!

Kon passet på eftermiddagen va riktigt roligt!!! Första gången med giggen och en klurig bana med en "våg" som va riktigt svår och krävde oerhört noggran körning lyckades vi ändå få till det riktigt bra! 
Jag fick även här många tips till kommande tävlingar dvs att jag redan när jag går banan ska bestämma vilka "bitar" jag vill trava eller galoppera i! När vägarna är snäva ska jag tänka en stor väg innan, svårt att förklara men på banan stod tex nr 3 och nr 4 väldigt tajt körde jag då lite till höger efter trean fick jag ju större väg in i fyran! Som låg till vänster om trean på en båge! Tänkte lägga upp en film på "Team MR" sidan på Facebook när vi kör banan så ni får gå in och kika där! 

Jag passade även på att träna lite koner med Fortuna på lördagen när det ändå fanns en bana uppbyggd! 

Skriver om söndagens pass i ett nytt inlägg! 

Kram
Mikaela <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0