Bättre och sämre dagar...

Livet med hästarna går ju helt klart upp och ner... Det vet alla som håller på med hästar eller för den delen andra djur! 

Igår skulle vi köra Wella, för andra gången, körde henne i lördags och då va hon jätte cool och snäll när vi va ute en sväng i skogen! 
Igår va det mörkt så vi valde att vara på banan, fem steg tog hon framåt sen ställde hon sig på bakbenen, varvid ja så klart skällde på henne... Hon gick återigen framåt och sen gick hon rätt upp!!! Och slog runt... 
Det är då man är otroligt glad över att man har en medhjälpare som är lugn och kvicktänkt... Men även en häst som i en otroligt jobbig situation lyssnar när jag ryter åt henne! 

Hon hamnade sprattlande bland remmar skakler osv... Men jag fick ner hennes huvud och sen kunde vi knäppa loss för att sedan släppa henne.... Två remmar på selen gick av, något som jag kan leva med, särskilt med tanke på vad som kunde hänt om hon inte hållit sig så otroligt lugn! 

Jag har analyserat, funderat och vridit och vänt på detta och jag känner inte att vi kunde/skulle gjort något annorlunda. Hon va väldigt svår i början när vi red in henne också, stod gärna på bakbenen osv! Men att hon skulle slå runt de trodde jag nog inte... Det ända jag kan komma på är om hon tyckte det var för tungt med all snö som är på ridbanan! 
Oavsett vad de berodde på var hon helt lugn efteråt, jag tömkörde henne och satte sedan på släpan... Ingenting av detta störde henne, hon va helt okej med vad vi gjorde och brydde sig inte det minsta om vad vi höll på med! 

Bild från i lördags...

Så nu får vi backa några steg igen, släpa och dra däck. Mest för att man ska se om det finns något hon reagerar på eller om det helt enkelt va en sju helvetes jäkla otur det som hände... 

Det som inte dödar det härdar eller hur är det man brukar säga, jag hade detta i tankarna många gånger med Wellas mamma Dockan, då hon gärna stod på bakbenen och fäktade! 
Henne fick jag ordning på så det ska nog gå med den här lilla loppan också, påhitt är vad det är!!!

Kram
Mikaela <3



Kommentarer
Postat av: Efwa

DEt känns ju bara som ett bakslag hos en häst som har lite åsikter. Vilka är inte alltid lätt att veta.
Jag tänkte exakt som du att det var tungt trots att jag ju inte har en aning jag heller.
Hon har väl ärvt sättet att hantera dessa saker.....småskitar alltså.

Svar: Vi tar de lite lugnt och ser vad som händer! :)) hobbyernas dock va lite öm i korset så ska ta ut Equiteraputen nästa vecka tänkte jag...
Mickan

2015-02-06 @ 08:07:12
URL: http://www.venar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0